Pembuatan Pojok UMKM Guna Meningkatkan Eksistensi dan Pemasaran Produk Lokal di Desa Mekarmukti

Authors

  • Alfiaturohmah Alfiaturohmah Universitas Pelita Bangsa
  • Hanifah Hanifah Universitas Pelita Bangsa
  • Muhammad Iqbal Universitas Pelita Bangsa
  • Nur Ratna Universitas Pelita Bangsa
  • Rachma Adelia Universitas Pelita Bangsa
  • Wiji Safitri Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i5.1050

Keywords:

Empowerment of MSMEs, Market Access, Government and Community Support

Abstract

Mekarmukti Village MSME Corner is a local initiative that aims to develop the village economy through empowering Micro, Small and Medium Enterprises (MSME). This initiative focuses on increasing production capacity, market access, and improving the quality of local products. This research aims to instill the role of the MSME Corner in supporting the economic growth of Mekarmukti Village, as well as identifying the challenges faced by MSME actors. The research results show that the UMKM Corner makes a significant contribution in creating jobs and increasing the income of village communities. However, there are obstacles such as limited capital, access to technology and marketing that still need to be overcome. With the right support from the government and community, the MSME Corner has great potential to become a driving force for the economy of Mekarmukti Village in the future.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

https://doi.org/10.22515/tranformatif.v4i2.6230

adminkoperin. (n.d.). Peresmian Pojok UMKM Bantu Penjualan UMKM. https://koperin.metrokota.go.id/author/adminkoperin/

Asniar, I., Syaharany, V., Meilasari, I., Mailanda, W., & Riswandi, R. R. (2024). PEMBERDAYAAN MASYARAKAT MELALUI PEMBENTUKAN POJOK UMKM DESA GUNUNG REJO KECAMATAN WAYLIMA KABUPATEN. 3.

Firdausi, M. I., Rohmah, S., & Sofyan, N. H. (2023). Peranan E-Commerce Untuk Meningkatkan Daya SaingUsaha Mikrokecil Dan Menengah (Umkm) Di DesaSumurjomblangbogo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(4), 3600–3605.

Hariyono, A., Maulana, U. I. N., & Ibrahim, M. (2023). Peningkatan Kualitas Sumber Daya ManusiaMelalui Program Kuliah Kerja Mahasiswa di Desa Pagedangan , Kecamatan Turen. 4(2), 189–

Heru Nugroho. (n.d.). PENERAPAAN POJOK UMKM UNTUK KATALOG PRODUK CRAFT DAN FASHION PADA KOMUNITAS PPKM KAB.BANDUNG. Jurnal Abdimas Bina Bangsa. https://www.jabb.lppmbinabangsa.id/index.php/jabb/article/view/557

Hilda, A. Y. (2022). (n.d.). Pemasaran Produk Melalui Program Pojok UMKM Di Hotel Mersi Bukittinggi Oleh Dinas Koperasi, Usaha Kecil dan Menengah dan Perdagangan Kota Bukittinggi. http://eprints.umsb.ac.id/645/

Immawati Asniar. (2024). PEMBERDAYAAN MASYARAKAT MELALUI PEMBENTUKAN POJOK UMKM DESA GUNUNG REJO KECAMATAN WAYLIMA KABUPATEN PESAWARAN. Journal.Uml. https://www.journal.uml.ac.id/JDN/article/view/2552

minwarta. (n.d.). Pojok UMKM Pakualaman Sejahterakan Pelaku Usaha di Wilayah. https://warta.jogjakota.go.id/detail/index/28945

Putri, A. D., Permatasari, B., & Suwarni, E. (2023). Strategi Desain Kemasan Sebagai Upaya Peningkatan Daya Jual Produk Umkm Kelurahan Labuhan Dalam Bandarlampung. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(1), 119–123.

Riset, P., Inovasi, D. A. N., & Masyarakat, P. (2023). PEMASARAN PRODUK MELALUI PROGRAMPOJOK UMKM DI. 2(4), 378–384.

Rivani, R., Fauzan, F., & Nirmalasari, H. (2022). Implementasi Program Pojok Digital Di Desa Ciherang. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 479. https://doi.org/10.24198/kumawula.v5i3.37360

Safitri, W., Rismawati, ) ;, Novi, ;, Hermiati, F., Hartati, N., & Huda, M. (2022). Pelatihan Pembuatan Titik Google Maps Fasilitas Sosial Desa Mekarmukti Cikarang. 5(1), 2655–5956. https://doi.org/10.33322/terang.v5i1.1861

widianto. (n.d.). PENGURUSAN NOMOR INDUK BERUSAHA(NIB) BAGI PELAKU USAHA MIKRO KECIL MENENGAH(UMKM). Jurnal PKM Pemberdayaan Masyarakat. https://jurnalpkmpemberdayaan.yhmm.or.id/index.php/PkMLP3K/article/view/63/55

wiji safitri. (n.d.). PELATIHAN PEMASARAN ONLINE UMKM BUDIDAYA JAMBU KRISTAL DESA MEKARMUKTI DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. Jurnal Pengabdian Pelita Bangsa. https://jurnal.pelitabangsa.ac.id/index.php/jabmas/index

Yusiana, R., Widodo, A., Pangarso, A., Hendriyanto, R., & Mega, R. I. (2022). Penerapan Pojok UMKM Sebagai Sarana Penguatan & Pemasaran Produk Pada Komunitas Food CommunityBandung. 1(11), 1302–1309.

Published

2024-09-05

How to Cite

Alfiaturohmah Alfiaturohmah, Hanifah Hanifah, Muhammad Iqbal, Nur Ratna, Rachma Adelia, & Wiji Safitri. (2024). Pembuatan Pojok UMKM Guna Meningkatkan Eksistensi dan Pemasaran Produk Lokal di Desa Mekarmukti. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 2(5), 209–218. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i5.1050

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.