Optimalisasi Digital Marketing melalui Aplikasi Digital : Usaha UMKM Olahan Laut dan Pariwisata Kampung Nelayan Desa Salira

Authors

  • Ayu Nuryani Universitas Bina Bangsa
  • Munawaroh Munawaroh Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i1.1307

Keywords:

Digital Marketing, Digital Aplication, MSMEs

Abstract

The purpose of this activity is to develop digital marketing skills through training on the use of digital applications Canva and Capcut to promote Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in fish processing and tourism in the Fisherman Village located in Salira Village, Serang Regency. This activity aims for MSME entrepreneurs to enhance their skills in taking photos and videos, as well as processing these images and videos into more engaging, innovative, informative, and professional content.The method used in this activity involves training on the use of the Canva and Capcut applications with the theme "Application of CANVA and CAPCUT in Digital Marketing." The research results indicate a positive and significant improvement in marketing content compared to previous efforts. However, there are still challenges to address, such as the inadequate facilitation of supporting tools for content creation, which must be improved for the content produced to continue evolving for display on various digital marketing platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N., Azmi, N., Hendrati, I. M., & Wardaya, W. (2024). Adaptasi digital marketing dalam rangka mewujudkan ekonomi kreatif UMKM di Kelurahan Penjaringansari. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 45. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v7i1.1723

Hapriyanto, A. R. (2024). Strategi inovatif dalam meningkatkan daya saing bisnis di era digital. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 2(1), 115–124. https://doi.org/10.60076/njms.v2i1.255

Huizen, L. M., Christioko, B. V., & Handayani, T. (2023). Pemanfaatan aplikasi Capcut untuk membuat video digital marketing sebagai strategi promosi inovatif produk UMKM. Jurnal Pengabdian DIMASTIK, 1(2), 133. https://doi.org/10.26623/dimastik.v1i2.7277

Literasi Digital, Bagi Guru, D A N Calon Guru Sekolah, Sebagai Penunjang, & Pembelajaran Dan. (2022). 3 1,2,3. 2(01), 87–94.

Mahfudah, S. N. (2024). Transformasi ekonomi perempuan melalui UMKM olahan ikan: Inovasi dan pemberdayaan kampung nelayan Desa Salira, 168–175.

Pujiastuti, N. S., Ayu, K., & Syamsiah, S. (2023). Peningkatan kompetensi digital marketing UKM melalui pelatihan video promosi untuk komunitas UKM Kelurahan Pandean Lamper Kota Semarang. Perigel: Jurnal Penyuluhan Masyarakat Indonesia, 2(4), 16–28. https://doi.org/10.56444/perigel.v2i4.1241

Rahayu, M., & Fitriyah, Z. (2024). Keterampilan foto dan video sebagai peningkatan branding produk bagi UMKM Kelurahan Rungkut Tengah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(1), 1–7. http://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/2497

Saehan, A., Kusmanto, K., Suryadi, S., & Hidayat Pohan, T. (2023). Pelatihan desain grafis menggunakan aplikasi Canva untuk meningkatkan promosi produk UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Gemilang (JPMG), 3(2), 44–48. https://doi.org/10.58369/jpmg.v3i2.129

Saputra, A. I., & Alamsyah. (2024). Peran aplikasi Canva dalam mendukung UMKM bersaing di era digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 8(2), 343. https://doi.org/10.52362/jisamar.v8i2.1448

Sari, P. Y. P. K., Qomariah, E., Jazuli, M., et al. (2023). Pemanfaatan aplikasi Android dalam promosi kain sasirangan oleh pengrajin di bantaran sungai Lulut sebagai digital startup di masa pandemi Covid-19. Prosiding Seminar …, 612–622. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/2191

Sendi, M., Carolin, I. G., Ramadani, R., Fahri, M., & Wardana, E. D. (2022). Pelatihan dan pendampingan digitalisasi dalam pemanfaatan platform digital pada pelaku usaha UMKM di Desa Salo Palai. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2), 878–882.

Shadra, A. M. (2024). Pemanfaatan social media sebagai alat komunikasi Bojongmenteng Lebak Banten, 3, 129–137.

Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan aplikasi Canva untuk membuat konten gambar pada media sosial sebagai upaya mempromosikan hasil produk UMKM. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 430. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.2983

Syamsiyah, N., Supriatna, A., Novianti, E., Isniah, S., & Prawesti, G. (2024). Strategi marketing digital homestay dalam upaya pengembangan pariwisata desa wisata Cikolelet Kecamatan Cinangka Kabupaten Serang, Banten. Jurnal Pengabdian Kolaborasi dan Inovasi IPTEKS, 2(1), 123–131. https://doi.org/10.59407/jpki2.v2i1.417

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

Ayu Nuryani, & Munawaroh Munawaroh. (2024). Optimalisasi Digital Marketing melalui Aplikasi Digital : Usaha UMKM Olahan Laut dan Pariwisata Kampung Nelayan Desa Salira. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 3(1), 33–41. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i1.1307

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.