Pengaruh Manajemen Peserta Didik terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa Kelas IX di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kecamatan Pasir Penyu Indragiri Hulu.

Authors

  • Afrida Yanis STAI Nurulfalah Airmolek

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i3.1657

Keywords:

influence, Manajemen Peserta Didik, Kedisiplinan

Abstract

This research is based on the problem of low obedience and student compliance in carrying out discipline at State High School 1, Pasir Penyu Indragiri Hulu District. This study aims to find out if there is a significant influence of student management on the level of discipline of grade IX students at State High School 1, Pasir Penyu Indragiri Hulu District. The research method used is a quantitative research method. Data collection uses observation, questionnaires, interviews and documentation. The research population is 60 people. The data analysis technique used is product moment correlation technique and multiple linear regression. To analyze the data using the IBM SPSS 25 Software program. The results of the study are: First, there is a significant influence of student management on the level of discipline of grade IX students at State High School 1, Pasir PenyuIndragiri Hulu District, because of the results of the hypothesis test on the

Downloads

Download data is not yet available.

References

Nasional, Indonesia Departemen Pendidikan. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional” (2003).

Lestari, Ida Putri, Ahmad Yusuf Sobri, and Desi Eri Kusumaningrum. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Peserta Didik Dalam Pemilihan Sekolah Lanjutan Tingkat Atas (Slta).” Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan 2, no. 3 (2019): 167–171.

Hasrian Rudi Setiawan. Manajemen Peserta Didik (Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan). Medan: UMSU PRESS, 2021.

Imron, Ali. Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2012.

Kartono. Analisis Item Instrumen. Pekanbaru: Zanafa, 2010.

Kusumaningrum, Desi Eri, Djum Noor Benty, and Imam Gunawan. Manajemen Peserta Didik. Depok: PT RajaGrafindo Persada, 2019.

Lestari, Ida Putri, Ahmad Yusuf Sobri, and Desi Eri Kusumaningrum. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Peserta Didik Dalam Pemilihan Sekolah Lanjutan Tingkat Atas (Slta).” Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan 2, no. 3 (2019): 167–171.

Muhammad Sobri. Kontribusi Kemandirian Dan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar. Bandung: Guepedia, 2020.

Nasional, Indonesia Departemen Pendidikan. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional” (2003).

Prihatin, Eka. Manajemen Peserta Didik. Bandung: Alfabeta, 2014.

Rifa’i, Muhammad. Manajemen Peserta Didik: Pengelolaan Peserta Didik Untuk Efektifitas Pembelajaran. Medan: CV. Widya Puspita, 2018.

Sudijono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo, 2008.

Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan R&D. Bandung: alfabeta, 2016.

Sulistyarini. Manajemen Pendidikan Islam Konsep, Strategi Dan Aplikasi. Yogyakarta: Teras, 2009.

Sulistyorini. Manajemen Pendidikan Islam: Konsep, Strategi, Dan Aplikasi. Yogyakarta: Teras, 2011.

Tu’u, Tulus. Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: PT Grasindo, 2004.

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Afrida Yanis. (2025). Pengaruh Manajemen Peserta Didik terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa Kelas IX di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kecamatan Pasir Penyu Indragiri Hulu. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 3(3), 80–91. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i3.1657

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.