Pelatihan Bahasa Inggris Pariwisata bagi Masyarakat Desa Rinding Allo

Authors

  • Magfirah Thayyib Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Masruddin Masruddin Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Zainuddin S. Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Muh. Ilham Nur Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Ermawati Ermawati Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Andi Yuni Itami Idrus Institut Agama Islam Negeri Palopo

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v1i2.187

Keywords:

Rinding Allo Village, society training, tourism English

Abstract

With its diverse tourism potentials, Rinding Allo village has passed the top 75 of Indonesian Tourism Village Award in 2023 and is developing into an international tourist destination. The English language competences of people in an international tourist destination are very important to provide good service to foreign tourists. This training aims to provide the knowledge and skills of English for tourism for the people of Rinding Allo village. The method used in this community service program is Asset Based Community-driven Development which consists of six stages. The method was applied by integrating the needs analysis stages and the English for specific purposes learning approach. At the asset mobilization stage, English for tourism training was carried out for five meetings. Each meeting discussed one unit of the English for tourism module which had been specially compiled in the previous stages. English for tourism training for the people of Rinding Allo village run well and provided useful material for the participants. During the training, the participants seemed enthusiastic in learning and practicing tourism English conversation. The participants’ mastery of English vocabulary and expressions in the tourism context as well as their confidence in using the language in communicating increased through this training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACCESS. (2013). Pembaru dan Kekuatan Lokal untuk Pembangunan. Australian Community Development and Civil Society Strengthening Scheme (ACCESS).

Arifuddin, A., Dewi, R. S., Zuindra, Z., & Mayasari, M. (2021). Pelatihan Kosakata Bahasa Inggris Pariwisata (English For Tourism) bagi Remaja dan Praktisi Pariwisata di Istana Maimun. Jurnal TUNAS, 3(1), 156-159.

BPS Kab. Luwu. (2019). Kecamatan Rongkong dalam Angka. Masamba: BPS Kab. Luwu Utara.

Firman, E., Sudirman, S., Hasby, M. A., Tawali, T., & Sandiarsa, K. D. (2020). Pelatihan Bahasa Inggris Pariwisata bagi pemuda Sembalun Tanjung Karang Kecamatan Sekarbela Kota Mataram. Abdi Masyarakat, 2(1), 74-79.

Hadi, M. Z. P. & Syahid, A. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris bagi Pemuda Karang Taruna Desa Bilebante dengan Penerapan Metode Audio Visual. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(1), 297-304.

https://jadesta.kemenparekraf.go.id. (2023). Jejaring Desa Wisata. Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif.

Hulu, F., Saragih, S. P., & Afridola, S. (2019). Pelatihan Bahasa Inggris untuk Pariwisata di Kampung. ABDAMAS, Desember, 278-283.

Kusuma, D. L., Anindhita, W., Sumiati, A., & Widiatmoko, S. (2022). Bahasa Inggris untuk Komunikasi Budaya dan Wisata. dalam Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 49-155.

La’biran, R., Situru’, R. S., Kabanga’, T., & Dewi, R. (2023). Pengajaran Berbicara Bahasa Inggris Bagi Pemuda di Objek Wisata Marimbunna. Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat Pendidikan, 3(2), 181-196.

Muslimin, A. I. (2020). Pemberdayaan Masyarakat untuk Merintis Kampung Inggris di Desa Kalipakem Kecamatan Wonomulyo Kabupaten Malang. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 27-42.

Paltridge, B. & Starfield, S. (2013). The Handbook of English for Specific Purposes. Oxford: Wiley-Blackwell.

Paragae, I. G. A. P. N. S. (2023). Pelatihan Bahasa Inggris Pariwisata bagi Sekaa Teruna Teruni Desa Les untuk Pengembangan Desa Les sebagai Desa Wisata dengan Pendekatan Komunikatif. Caraka: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 59-69.

Rahmanu, I. W. E. D. & Laksana, I. P. Y. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris dan Guiding untuk Kelompok Sadar Wisata di Desa Perean, Tabanan. Bhakti Persada, 8(2), 134-144.

Robinson, P. C. (1991). ESP Today: A Practitioner’s Guide. New York: Prentice Hall.

Sari, P. & Sari, H. (2018). Pelatihan Penggunaan Metode Wordwall untuk Meningkatkan Kosa Kata Siswa di Desa Cenning Kecamatan Malangke Barat Kabupaten Luwu Utara. RESONA: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 2(1), 42-46.

Skolastika, I. M. P., Ayu, I. G., Agung, M., Ayomi, P. N., Suastini, N. W., Agoes, I. G., Surya, C., Ayu, I., Tustiawati, M., Ayu, L., & Manis, M. (2023). Upaya Meningkatkan Potensi Pariwisata Desa Jatiluwih melalui Pelatihan Bahasa Inggris untuk Kelompok Usaha Bersama dan Tenaga Kebersihan. Madaniya, 4(3), 1025-1031.

Warni, S. & Apoko, T. W. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris bagi Masyarakat Kawasan Wisata Berbasis Alam dan Budaya Betawi di PBB Setu Babakan Jakarta. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(1), 22-29.

Widiastuti, I. A. M. S., Astawa, I. N. D., Mantra, I. B. N., & Susanti, P. H. (2021). The Roles of English in the Development of Tourism and Economy in Indonesia. SOSHUM: Jurnal Sosial dan Humaniora, 11(3), 305-313.

Yanti, A. F. T. (2019). Peningkatan Keterampilan Bahasa Inggris Masyarakat Pegunungan di Desa Betao Kabupaten Sidrap. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(2), 61-72.

Yanti & Manara, C. (2022). Basic English Conversation Training for Tourism Actors on Untung Jawa Island. Community Empowerment, 7(9), 1530-1537.

Downloads

Published

2023-03-31

How to Cite

Magfirah Thayyib, Masruddin Masruddin, Zainuddin S., Muh. Ilham Nur, Ermawati Ermawati, & Andi Yuni Itami Idrus. (2023). Pelatihan Bahasa Inggris Pariwisata bagi Masyarakat Desa Rinding Allo. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 1(2), 01–12. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v1i2.187

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.