Strategi Adaptasi Guru Dalam Meningkatkan Kompetensi Pasca Peraturan Baru Bagi Guru MGMP IPS Kabupaten Batang

Authors

  • Atika Wijaya Universitas Negeri Semarang
  • Tri Marhaeni Pudji Astuti Universitas Negeri Semarang
  • Elly Kismini Universitas Negeri Semarang
  • Wulan Dwi Aryani SMP N 1 Kandeman
  • Zaematul Mahbubah Universitas Negeri Semarang
  • Anisya Rahmadani Universitas Negeri Semarang
  • Elsha Pipit Nathalia Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i4.916

Keywords:

kompetensi guru, MGMP IPS, Pengabdian, strategi

Abstract

The 2023 new regulations for ASN (public civil servants) have caused changes and anxiety for teachers. With this new regulation, all ASN will have functional positions which are expected to make regulations and promotion processes easier and simpler. ASN teachers will focus on organizational performance achievements, whereas previously, to apply for a promotion, civil servants focused on fulfilling credit or DUPAK numbers which were too administrative and troublesome. However, many teachers' career problems are now increasingly unclear due to the publication of this new policy. So, there is a need for activities to accompany teachers in strengthening their careers after the implementation of the new policy. The implementation method used in this community service program is socialization and mentoring. With this program, it is hoped that middle school social studies teachers throughout Batang Regency can understand the new regulations and plan their career paths appropriately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, T. M. P., dkk. (2016). Pelatihan penulisan publikasi ilmiah hasil penelitian tindakan kelas bagi guru-guru di SMP Negeri 24 Kota Semarang. Laporan Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Budiman. (2016). Peranan penerapan sertifikasi guru terhadap kinerja guru (integrasi psikologi industri dan organisasi Islami). Jurnal Psikologi Islam, 4(1), 74–81. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/psikis/article/view/2056

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta. Diakses dari https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/UU_tahun2003_nomor020.pdf

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta. Diakses dari https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005

Dudung, A. (2014). Pelatihan pengembangan keprofesian berkelanjutan (PKB) bagi guru-guru se-Jakarta Timur. Jurnal Sarwahita, 11(1), 13–21. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/sarwahita/article/view/3255/2312

Fuad, N. (2017). Pengaruh sertifikasi guru terhadap peningkatan kinerja guru PAI di SMP dan MTs. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 23–32. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jmp/article/view/4213/3160

Muhammad, M. (2023). MenPAN-RB Azwar Anas sebut PermenPAN-RB 1 Tahun 2023 menguntungkan PNS. JPNN. Diakses dari https://www.jpnn.com/news/menpan-rb-azwar-anas-sebut-permenpan-rb-1-tahun-2023-menguntungkan-pns?page=3 pada 15 April 2023.

Pitopang, A. (2023). Tindak lanjut guru terhadap Permenpan RB Nomor 1 Tahun 2023 tentang jabatan fungsional. Kompasiana. Diakses dari https://www.kompasiana.com/akbarisation/63e67b7c08a8b52d960fab94/tindak-lanjut-guru-terhadap-permenpan-rb-nomor-1-tahun-2023-tentang-jabatan-fungsional?page=5&page_images=1 pada 15 April 2023.

Rosidah, C. T., dkk. (2024). Optimalisasi kompetensi guru dalam mendesain dan menyusun pembelajaran HOTS berbasis Merdeka Belajar. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(1), 151–160. https://journal.aspirasi.or.id/index.php/ASPIRASI/article/view/263

Wahyuni, T. (2015). Sertifikasi guru tak jamin peningkatan mutu. CNN Indonesia. Diakses dari https://www.cnnindonesia.com/nasional/20150611154640-20-59410/sertifikasi-guru-tak-jamin-peningkatan-mutu pada 15 April 2023.

Wijaya, A., Arsi, A. A., & Akhiroh, N. S. (2024). Pelatihan guru penggerak bagi guru di SMP Negeri 2 Barru Sulawesi Selatan sebagai upaya menyukseskan program Merdeka Belajar. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(1), 171–180. https://journal.aspirasi.or.id/index.php/ASPIRASI/article/view/276

Downloads

Published

2024-07-26

How to Cite

Atika Wijaya, Tri Marhaeni Pudji Astuti, Elly Kismini, Wulan Dwi Aryani, Zaematul Mahbubah, Anisya Rahmadani, & Elsha Pipit Nathalia. (2024). Strategi Adaptasi Guru Dalam Meningkatkan Kompetensi Pasca Peraturan Baru Bagi Guru MGMP IPS Kabupaten Batang. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 2(4), 180–191. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i4.916

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.