Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Menggunakan Media E-Book Kelas III A UPTD SDN 145 Inpres Pampangan
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.119Keywords:
E-book media, reading abilityAbstract
This research aims to improve students' reading skills using E-Book media in class III A UPTD SDN 145 Inpres Pampangan. This research is Classroom Action Research, the subjects of this research are III A, totaling 33 students consisting of 16 men and 17 women. This research was carried out for 3 weeks. The implementation of this action was carried out for three weeks, each week including learning and assessment. The presentation of the first cycle material begins on 14 September 2023 and the first cycle test on 18 September 2023. The presentation of the second cycle material begins on 19 September 2023 and the second cycle test is carried out on 23 October 2023. The results of the research show that the learning interest of the first cycle students reaches the average -average 73.3%. Then in cycle II it increased to 88.5%. The contribution of implementing Wordwall learning media to increasing students' interest in learning is very significant, meaning it is in the high category. So it can be concluded that the teacher's ability to apply E-book media in learning has succeeded in improving the reading ability of class III A students at UPTD SDN 145 Inpres Pampangan.Downloads
References
Aini, A. S. 2021. Analisis Kemampuan Baca Tulis Melalui Media Pembelajaran Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Vol 13 No 12, 197- 203
Arsyad, A. 2020. Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Fitriyah, R. K. 2019. Keterampilan Membaca. Bangkalan: STKIP PGRI Bangkalan.
Firda, R. Dkk. 2020. Pemanfaatan Pengembangan Digital Book dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Materi Teks Nonfiksi kelas IV. Vol 31 , No 1, Halaman 80-91.
Harianto, E. 2020. Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika, Vol. 9, No. 1, 1-8.
Hasan, M. d. 2021. Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
Laila, Y. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah di Banjarmasin. Vol. II No. 2, 174-187
Makdis, N. 2020. Penggunaan E-Book Pada Era Digital. Al-maktabah. Vol 19 Hal 77-86.
Marwati, M. B. 2020. Pengaruh Penggunaan Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (online). Vol 3 No 1.
Mentari, d. d. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berdasarkan Hasil Riset Electroforesis 2-D untuk Mengukur Kemampuan Berfikir Kreatif Mahasiswa. PENDIPA journal of science education. 2(2)
Mulyati. 2019. Analisis Nilai-Nilai Sosial dalam Kumpulan Cerita Rakyat Bangka Belitung. Jurnal Ilmiah Bina Bahasa. Vol 12 No 2
Rohana, S. 2022. Pengaruh Penggunaan Media E-book dengan Text Book Terhadap Hasil Belajar pada Materi Biosfer Kelas XI di SMA Negeri 1 Muncar. Vol.8, Hal 140-152.
Ruddamayanti. 2019. Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, (hal. 1193-1202). Sumatera Selatan.
Sadiman, Arif. dkk. 2020. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan
Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Sanjaya, W. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Wahyuni Lilik. 2019. Motif Cerita Rakyat Sebagai Sarana Penjaga Integritas Sosial Masyarakat. Brawijaya: Universitas Brawijaya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.