Pengembangan Buku Cerita Bergambar pada Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas IV SDN 04 Tente
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1538Keywords:
Development, Interest in Reading, ScienceAbstract
The purpose of this study was to develop a picture story book as a picture story book in science learning to improve the learning outcomes of grade IV students of SDN 04 Tente. The type of research used was R & D using the ADDIE development model including analysis, design, development, implementation, and evaluation activities. The results of the study showed that the results of the book development that was made could be used as a learning resource in thematic learning were declared valid. This can be seen from the results of expert validation consisting of media validation, language validation, and expert validation of learning. The picture story book as a learning resource in thematic learning obtained a value of 84.66% with a very feasible category. The picture story book as a learning resource in thematic learning was declared practical. The results of the questionnaire analysis filled out by 22 respondents/students with an average value of 97.36% in the very practical category. Meanwhile, the effectiveness of picture story books can be seen from the results of the t-test calculation that tℎ
Downloads
References
Abd Hafid. (2011). Sumber dan media pembelajaran. Jurnal Wawasan Keislaman, 6(2). https://doi.org/10.24252/.v6i2.1403
Abdul Majid. (2004). Pembelajaran tematik terpadu. PT Remaja Rosda Karya.
Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan media pembelajaran buku cerita bergambar untuk meningkatkan minat membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003.
Dasopang, M. D. (2020). Pengembangan buku cerita bergambar berbasis augmented reality untuk mengakomodasi generasi Z. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan, 5(6), 780–791.
Hidayat, K., Efendi, J., & Faridz, R. (2020). Analisis pengendalian persediaan bahan baku kerupuk mentah potato dan kentang keriting menggunakan metode economic order quantity (EOQ). Performa: Media Ilmiah Teknik Industri, 18(2).
Kholifah, W. T., & Kristin, F. (2021). Pengembangan bahan ajar cerita bergambar tematik untuk meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3061–3072.
Mastuti, A. G., Abdillah, A., & Rumodar, M. (2022). Peningkatan kualitas pembelajaran guru melalui workshop dan pendampingan pembelajaran berdiferensiasi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5).
Prastowo, A. (2013). Pengembangan bahan ajar tematik. DIVA Press.
Prastowo, A. (2019). Analisis pembelajaran tematik terpadu. Kencana.
Putrislia, N. A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan e-book cerita bergambar proses terjadinya hujan untuk meningkatkan minat membaca siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2036–2044.
Rahmat, P. S. (2021). Perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.
Saputra, H., Nisa, K., & Jiwandono, I. S. (2022). Pengembangan buku cerita bergambar berbasis kearifan lokal NTB untuk menanamkan nilai-nilai karakter pada siswa kelas IV sekolah dasar. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 61–70.
Setiawan, A. R., & Saputri, W. E. (2020). Pembelajaran literasi saintifik untuk pendidikan dasar. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 144–152.
Siwi, E. F., & Setiawan, Y. (2021). Pengembangan buku cegahan IPA untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2220–2230.
Susanti, N. K. W. (2022). Pengembangan buku cerita anak pada pembelajaran IPAS berorientasi profil pelajar Pancasila untuk siswa kelas 4 SD [Skripsi, Universitas Pendidikan Ganesha].
Tarigan, N. T. (2019). Pengembangan buku cerita bergambar untuk meningkatkan minat baca siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Curere, 2(2).
Tiwyustieprai, I. W. (2021). Pengembangan buku cerita bergambar terhadap minat baca kelas 1 SD N Gajihan [Tesis, Universitas Islam Sultan Agung].
Wulandari, M., & Satriyani, F. Y. (2023). Pengembangan buku digital cerita bergambar untuk pembelajaran tematik siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 544–556.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.