Pengembangan Media Flipbook untuk Analisis Jenis Kalimat di Kelas 5 SD Negeri 12 Kota Langsa

Authors

  • Armayanti Armayanti Universitas Samudra
  • Najwa Syahada Gusna Universitas Samudra
  • Seni Ayu Ana Tasya Universitas Samudra
  • Wildan Sajali Harahap Universitas Samudra
  • Juliati Juliati Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1686

Keywords:

compound sentence, flipbook, Indonesian language learning, sentence types, simple sentence

Abstract

The purpose of this study was to illuminate how students understand various types of sentences, especially single sentences, compound sentences, and compound sentences, and to develop and implement flipbooks as a learning aid in grade V of SD Negeri 12 Kota Langsa. This study was conducted through a qualitative approach using observation, interviews, and documentation to collect data. The results showed that conventional learning methods and the lack of interactive media caused most students to still have difficulty in distinguishing the structure and use of sentence types. There is evidence that the use of visual and interactive flipbook media can improve students' understanding and encourage them to actively participate in the learning process. Flipbooks are able to create a more interesting and meaningful learning environment, despite technical constraints such as limited digital devices. This study found that flipbooks are an effective alternative for teaching Indonesian to elementary school students by improving their language skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliyah, A., & Istiq'faroh, N. (2022). Pengembangan Media Flipbook Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Fabel Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1–9.

Angzalna, U. (2024, Juni). Pengembangan Media Flipbook Berbasis Kearifan Lokal Nganjuk Dalam Kemampuan Memaknai Kosa Kata Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas II di SDN 3 Klodan [Skripsi, Universitas Nusantara PGRI Kediri].

Arifani, F., Prananto, I., Mursidi, A. P., & Setyawati, R. (2022). Pengembangan Flipbook Interaktif untuk Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar pada Materi Siklus Air. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 128–141.

Fadillah, R., & Sari, N. (2023). Penggunaan Flipbook Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 5(1), 45–52.

Hidayati, S., & Nugroho, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Flipbook terhadap Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(3), 202–210.

Kusumawardani, R., & Putra, H. D. (2022). Pemanfaatan Media Flipbook dalam Meningkatkan Pemahaman Struktur Kalimat dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Literasi Pendidikan, 6(2), 73–80.

Manzil, E. F., Sukamti, & Thohir, M. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Heyzine Flipbook Berbasis Scientific Materi Siklus Air Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 112–126.

Marlina, D., & Suharti, L. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Flipbook dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Kalimat Sederhana. Jurnal Pendidikan dan Media Digital, 2(4), 89–97.

Maulidiyah, N., & Hasanah, U. (2023). Penerapan Media Flipbook untuk Meningkatkan Pemahaman Kalimat Majemuk Siswa Kelas IV. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 58–65.

Mulyani, D., & Saputra, R. (2023). Desain Media Flipbook pada Pembelajaran Kalimat Majemuk Bahasa Indonesia Kelas 5 SD. Jurnal Edukasi Bahasa, 11(2), 35–42.

Putri, S., & Sundi, V. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Kalimat Majemuk Bertingkat Kelas 5 SD Menggunakan Media Pembelajaran Flipbook. Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah.

Rahmawati, T., & Azizah, L. (2022). Inovasi Media Flipbook dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Literasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 114–122.

Santosa, H., & Widiyastuti, E. (2024). Analisis Penggunaan Flipbook pada Pembelajaran Bahasa Indonesia: Studi Kasus di SD Negeri 2 Karanganyar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 3(2), 100–110.

Suwandi, Nugraheni, F., & Nurnaningsih. (2025). Pengembangan Media Flipbook untuk Peningkatan Menulis Teks Eksplanasi Melalui Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 5(2).

Utami, W., & Maesaroh, I. (2023). Media Flipbook Digital dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Cerita Rakyat. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 6(3), 122–129.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Armayanti Armayanti, Najwa Syahada Gusna, Seni Ayu Ana Tasya, Wildan Sajali Harahap, & Juliati Juliati. (2025). Pengembangan Media Flipbook untuk Analisis Jenis Kalimat di Kelas 5 SD Negeri 12 Kota Langsa . Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(3), 266–275. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1686

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.