Kesalahan Penggunaan Tanda Baca pada Kumpulan Cerita Fiksi dan Nonfiksi dalam Buku Paket Bahasa Indonesia Kelas VII SMP
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.2006Keywords:
Punctuation, Language Errors, Content Analysis, EYD V, Junior High School Indonesian LanguageAbstract
This research aims to identify and describe various forms of errors in the use of punctuation marks found in fiction and non-fiction texts in Indonesian language textbooks for class VII SMP. The research was carried out with a qualitative descriptive approach using content analysis methods, based on writing rules in Enhanced Indonesian Spelling (EYD V). The results of the research show that the errors that most often appear include the use of commas, quotation marks and hyphens. These errors can cause unclear understanding of correct punctuation rules and indicate a lack of accuracy in Therefore, more attention is needed from writers and curriculum compilers so that the use of language in textbooks remains in accordance with applicable rules.
Downloads
References
Abdullah, S. A., Halimah, A., & Alwi, B. M. (2021). Analisis kesalahan penggunaan tanda baca dalam karangan peserta didik kelas V MIN 2 Takalar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(2).
Amajihono, S. (2022). Kesalahan penggunaan tanda baca pada karangan narasi siswa kelas X IIS-A SMA Swasta Kampus Telukdalam tahun pembelajaran 2020/2021. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 41-51.
Ardyan, E., Boari, Y., Akhmad, A., Yuliyani, L., Hildawati, H., Suarni, A., & Judijanto, L. (2023). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif: Pendekatan Metode Kualitatif dan Kuantitatif di Berbagai Bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Daulay, N. H., Maryono, M., & Zahyuni, V. (2024). Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Narasi Non Fiksi Bidang Sosial pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(10), 11594-11602.
Dewijayanti, A., Aisy, R., Sunati, N. A., Ma’mun, M. S., & Rahman, R. A. (2025). Urgensi Tanda Baca Dalam Semantik Kalimat Bahasa Arab. LINCA: Jurnal Kajian Bahasa, 2(2), 238-250.
Humaira, H. W., & Firdaus, A. (2021). Penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada makalah mahasiswa. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(3), 35-48.
Kemendikbud Ejaan Bahasa Indonesia yang disempurnakan edisi kelima: https://ejaan.kemdikbud.go.id/
Makmur, M. A. (2024). Perkembangan Bahasa Indonesia dalam Era Digital: Peluang dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Mosikolah, 4(1), 80–86.
Marselina, S. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia pada Artikel Ilmiah Mahasiswa STIE Alam Kerinci. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 2(1), 101-106.
Mulyati, S. (2022). Kemampuan siswa dalam penggunaan huruf kapital dan tanda baca pada penulisan karangan deskripsi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2495-2504.
Nasution, A. S., Wani, A. S., & Syahputra, E. (2022). Sejarah Perkembangan Bahasa Indonesia. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 197-202.
Nurgiyantoro, B. (2018). Teori pengkajian fiksi. UGM press.
Prihantini, A. (2015). Master bahasa Indonesia: Panduan tata bahasa Indonesia terlengkap. Bentang B first.
Rosdiana, L. A. (2020). Kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia (EBI) pada karya ilmiah mahasiswa. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 1-11.
Sari, N. P. K., Wardani, A. K., & Muryati, S. (2025). Kesalahan Ejaan dan Tanda Baca Pada Berita Online Terbitan Karanganyarnews. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 279–287.
Septiani, A. (2024). Ejaan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Mosikolah, 4(1), 189–193.
Ulayya, S., & Rahmawati, F. P. (2023). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN TANDA BACA DALAM TEKS NARASI BUKU BAHASA INDONESIA KELAS IV KURIKULUM MERDEKA. JPGMI (Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam), 9(2), 222-233.
Utami, N. C. M. (2023). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar menulis teks deskripsi di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 360-373.
Widiastuti, N. (2019). Berita Viral di Media Sosial Sebagai Sumber Informasi Media Massa Konvensional. Jurnal Digital Media dan Relationship, 1(1), 23-30.
Winata, N. T. (2019). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Media Massa Daring (Detikcom). Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 115–121.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.