Pemilihan Bahasa yang Tepat: Kunci Sukses dalam Menyampaikan Pesan

Authors

  • Siti Koriah Universitas Nurul Huda
  • Sugiarti Sugiarti Universitas Nurul Huda
  • Tika Safitri Universitas Nurul Huda

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.2050

Keywords:

Language, Message, Sociolinguistics

Abstract

This study aims to identify various factors that influence language choice in communication, as well as to analyze how the use of appropriate language can have a positive impact on the success of message delivery. The method used is qualitative research with a descriptive approach. Data were collected through documentation techniques and analyzed using thematic methods. The results of the study indicate that success in delivering messages is greatly influenced by language choice, which depends on a number of factors, such as communication context, communication objectives, audience background and characteristics, media or communication channels, and relationships between speakers. The selection of appropriate language has been shown to improve message clarity, build emotional connections, strengthen the credibility of the communicator, avoid misunderstandings, and increase the appeal and memorability of the message. These findings emphasize the importance of choosing the right language in the communication process so that messages can be delivered effectively and easily understood as they should.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awalludin, A., Nilawijaya, R., Inawati, I., & Anggraini, T. R. (2024). Penggunaan Bahasa Ogan di Desa Makarti Tama SP 5 Blok C Peninjauan OKU: Kajian Pemertahanan Bahasa. Bastrando: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 143-150.

Ayu, C. S., & Hadiwijaya, M. (2024). Sosiolinguistik: Hubungan antara Bahasa dan Masyarakat. Argopuro, 2(1), 19-27.

Hasanah, M. (2022). Filsafat Pendidikan. Banjarmasin: CV. Kanhaya Karya.

Hibrizi, A. N. (2024). Unsur-unsur Komunikasi dalam Dakwah Rasulullah SAW dan Implementasi Strategi Dakwah Rasulullah di Era Digital. Meyarsa: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Dakwah, 5(2), 116-126.

Kalimau, I. B. E. F. P., & Rina, N. (2023). Komunikasi Interpersonal Ayah Pekerja dan Anak Perempuan dalam Meningkatkan Keterbukaan Diri Anak. LINIMASA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 223-234.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Najmah, N., Adelliani, N., Sucirahayu, C. A., & Zanjabila, A. R. (2023). Analisis Tematik pada Penelitian Kualitatif. Jakarta Selatan: Salemba Medika.

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Harfa Creative.

Salis, W. A., & Siagian, I. (2023). Perkembangan Kognitif antara Hubungan Bahasa dan Proses Berpikir dalam Berkomunikasi di Media Sosial. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 789-795.

Sugiarti, S., Fameliasani, M., & Aryananda, A. P. (2023). Peran Bahasa Bantu dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Bastrando: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 149-152.

Uzer, Y. (2021). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Penerapan Metode Show And Tell Siswa Sd Negeri 97 Palembang. PERNIK, 4(1), 78-89.

Yudistira, M. Y. (2023). Efektifitas Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Media Promosi. Metonimia: Jurnal Sastra Dan Pendidikan Kesusastraan, 1(3), 120–125. https://doi.org/10.56854/jspk.v1i3.99

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Siti Koriah, Sugiarti Sugiarti, & Tika Safitri. (2025). Pemilihan Bahasa yang Tepat: Kunci Sukses dalam Menyampaikan Pesan. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(4), 362–372. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.2050

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.