Peran Literasi Digital Pada Siswa Sekolah Dasar Untuk Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs) 2030
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.626Keywords:
Digital Literacy, Primary School Students, SDGs 2030.Abstract
This study analyzes the importance of digital literacy education in elementary school students in the context of achieving the 2030 Sustainable Development Goals (SDGs). The research method used is a literature review study. The results show that digital literacy education in elementary school students has an important role in preparing them to face challenges and opportunities in the digital era, and contributes significantly to the achievement of SDGs 2030. This research also identifies strategies that can be applied in digital literacy education for elementary school students to support the achievement of SDGS 2030.
Downloads
References
Amri, C. O., Jaelani, A. K., & Saputra, H. H. (2021). Peningkatan Literasi Digital Peserta Didik : Studi Pembelajaran Menggunakan E-Learning. 1–6.
Cahyati, N., & Kusumah, R. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid 19. 04(1), 4–6.
Fatimah. (2020). Digital Literacy and Its Relationship to Early Childhood Behavior in PAUD. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol 9 No 1: September, 28-32. Original Research.
Halim, A., Noor, L. S., Hita, I. P. A. D., Cahyo, A. D., Risdwiyanto, A., & Utomo, J. (2023). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah Bidang Pendidikan Jasmani. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1601–1606.
Handayani, Iys Nur. “Peran Orang Tua Pada Pengenalan Literasi Digital Untuk Anak Usia Dini Di Era Teknologi Digital.” Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE) 6 (2022): 101–10.
Hita, A. D., Malikussaleh, U., Mulya, U. T., Jayapura, P. P., Barat, U. S., & Mulya, U. T. (2023). ANALYSIS OF ONLINE LEARNING MEDIA ON PJOK LEARNING. 1, 64–69.
Irhamsyah, Fahmi, ‘Sustainable Development Goals (SDGs) Dan Dampaknya Bagi Ketahanan Nasional Dampaknya Bagi Ketahanan Nasional’, Jurnal Kajian LEMHANNAS RI, 38 (2019), 45–54.
Iriyani, A., & Lestari, D. P. (2023). Literasi Digital sebagai Upaya Membangun Karakter Masyarakat Digital. 8(3), 167–172.
Iwan, I.G., Harto, B., Mulyanto, Seprian, S.W., Afriyadi, H., Lestari, S., Handayani, H. (2023). Teknologi Informasi & SDGs (Peranan Teknologi Informasi di Berbagai Bidang Dalam Mendukung Sustainable Development Goals). Sonpedia Publishing Indonesia.
Kuntarto, Hario Bismo, and Amit Prakash. “Digital Literacy Among Children in Elementary Schools.” Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi 3, no. 2 (2020): 157–70. https://doi.org/10.17933/diakom.v3i2.92.
Mastoah, I., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2022). MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL MENGGUNAKAN MEDIA GAME EDUKASI KREATIF Improving Digital Literature Using Creative Educational Game Media. 9(1), 69–80.
Murtado, D., Agus, I. P., Hita, D., Chusumastuti, D., Nuridah, S., & Haqiqi, A. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. 06(01), 35–47.
Ngoyo, M. F. (n.d.). Mengawal Sustainable Development Goals(SDGs); Meluruskan Orientasi Pembangunan yang Berkeadilan. http://www.walhi.or.id/kunjungan-blusukan-ke-lokasi-kebakaran-hutan-riau.html
Nurjanah, E., Rusmana, A., & Yanto, A. (2017). Hubungan literasi digital dengan kualitas penggunaan e-resources. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 3(2), 117–140.
Nur Khasanah, Fitria, and Heru Purnomo. “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sd Melalui Gerakan Literasi Digital.” Ibtidai’Y Datokarama: Jurnal Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2023): 1–14. https://doi.org/10.24239/ibtidaiy.vol4.iss1.62.
Putranto, A., Santoso, A., Putra, B., Hikmah, N., Imanirubiarko, S., Purwati, S., Data, A., Kolaboratif, J., & Kapasitas, P. (2023). PROGRAM PELATIHAN ANALISIS DATA MENGGUNAKAN. 4(5), 10146–10153.
Siahaan, R. L. M., Juli Arianti, & Thalib, N. (2023). Perkembangan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis SDGs 4. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 975–985. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.316
Silvana, H., & Darmawan, C. (2018). Pendidikan literasi digital di kalangan usia muda di kota bandung. Pedagogia, 16(2), 146–156.
Simbolon, M. E., Marini, A., Nafiah, M., & Jakarta, U. N. (2022). PENGARUH LITERASI DIGITAL TERHADAP MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2449
Sisco, R. (2023). PENINGKATAN LITERASI DIGITAL DI KALANGAN PELAJAR : PENGENALAN DAN PRAKTIK. 6, 2302–2310.
Stevani, A. M., & Nugraheni, N. (2024). Optimalisasi Literasi Digital untuk Mencapai Pendidikan Berkualitas Menuju Sustainable Development Goals (SDGs) 2030. Optimalisasi Literasi Digital, 2(4), 216–222. https://doi.org/10.5281/zenodo.11158152
Ulfa, E. M., Nuri, N., Febi, A., Sari, P., Baryroh, F., Ridlo, Z. R., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Game Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. 6(6), 9344–9355.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.