Penggunaan Media Flash Card dalam Pengembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini

Authors

  • Riadoh Riadoh Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Mandailing Natal
  • Larasati Larasati Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Mandailing Natal

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.815

Keywords:

Flash Card Media, Language Development, Early Childhood

Abstract

Language serves as a medium for interpersonal communication. The acquisition of language in children commences during infancy and progresses through exposure and linguistic maturation. The enhancement of linguistic abilities in early childhood is geared towards acquainting and enhancing their linguistic repertoire, enabling effective verbal interaction with their surroundings. The realm of language proficiency encompasses four key components: listening, speaking, reading, and writing. A method employed to foster linguistic proficiency involves the utilization of flashcards. The approach employed in this study involves a review of existing literature. The findings revealed that the utilization of flashcard materials has the potential to enhance linguistic abilities among young children by incorporating visual elements such as images, alphabets, symbols, and colors. This, in turn, captures the attention of children, facilitates easier retention of new words, enables recognition of letter shapes and sounds, enhances listening skills, promotes critical thinking, and encourages verbal expression, as evidenced by their communication proficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Susanto. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Predana media Group.

Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2020). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 274–279. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.301

Anggraeni, D., Hartati, S., & Nurani, Y. (2019). Implementasi Metode Bercerita dan Harga Diri dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 404-415. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.224

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Ardiyanti, A., Usman, M., & Bandu, Ii. (2018). Pembelajaran Kosakata Bahasa Prancis dengan Media Flashcard (Studi Kasus pada Mahasiswa Sastra Prancis). Jurnal Ilmu Budaya, 6(1), 176–186.

Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.

Hasanah, N., & Sugito. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini Abstrak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 913–922. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.456

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Karlina, D. N., Widiastuti, A. A., & Soesilo, T. D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Tk B Usia 5-6 Tahun Melalui Digital Storytelling Di Tk Apple Kids Salatiga. JPUD-Jurnal: Pendidikan Usia Dini, 12(1), 1–11. https://doi.org/10.21009//jpud.121.01

Kuntjojo. (2016). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Diakses 12 Mei 2016, dari http://ebekunt.wordpress.com

Latif, M., Zukhairina, Zubaidah, R., & Afandi, M. (2016). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Aplikasi) (ke enam). Jakarta: Prenadamedia Group.

Lishartani, Fahruddin, & Nurhasanah. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Mikro untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri Pembina Mataram Tahun Ajaran 2019/2020. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 1(2), 77–82.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.

Masitoh dkk. (2009). Strategi Pembelajaran TK. Surakarta: Universitas Terbuka.

Mus’adah, N. L., & Fachrurrazi, A. (2020). Pengaruh Permainan Kartu Gambar Pada Pemerolehan Kosa Kata Anak Usia 5-6 Tahun. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 02(01), 43–51. Retrieved from http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/incrementapedia

Nurjanah, A. P., & Anggraini, G. (2020). Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 1–7. https://doi.org/10.33369/jip.5.1.1-7

Pahrul, Y., & Rizki, A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berbicara melalui Kegiatan Menggambar pada Anak Kelompok B PAUD Terpadu Alikhlas Kec. Bangkinang Kota. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 605–612.

Pradana, P. H., & Gerhani, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 02(1), 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2il.587

Prawoko, I., Kristiantari, M. G. R., & Putra, I. K. A. (2019). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Kelompok A TK Handayani I Denpasar Barat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(1), 47–56. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD%0APENGARUH

Putra, I. N. A., Jampel, I. N., & Sudatha, I. G. W. (2018). Pengembangan Multimedia Flashcard untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak di TK Negeri Pembina Singaraja. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 30-39.

Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275.

Rofi’ah, S., Setyowati, A., & Idhayanti, R. I. (2018). Media Gambar Flashcard dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Jendela Inovasi Daerah, I(2), 78–92. https://doi.org/

Rosa, H., Nurhafizah, & Yulsyofriend. (2019). Efektifitas Papercraf Terhadap Kemampuan Motorik Halus. Journal On Teacher Education Research & Learning in Faculty of Education, 1(1), 24–34.

Saidah, D. N. (2022). Penerapan media pembelajaran teknologi augmented reality pada aplikasi animal 4D+untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris peserta didik pada kelas II SD Muhammadiyah 1 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Salnita, Y. E., Atmazaki, & Abdurrahman. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 137–145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.159

Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA , ISSN : 2715-470X (Online), 2477 – 6181 (Cetak). Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 917–929.

Sari, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kosakata Bahasa Jawa melalui Media Flash Card pada Anak Kelompok Bermain B di TK Pertiwi 1 Beran Tridadi Sleman. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Edisi 1, 1(8), 68–73.

Soetjiningsih, C. H. (2018). Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai dengan Kanak- kanak Akhir. Depok: Prenadamedia Group.

Suhada, I. (2016). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini (Raudhatul Athfal). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.

Yulsyofriend. (2013). Permainan Membaca dan Menulis. Padang: Sukabina Press.

Downloads

Published

2024-06-26

How to Cite

Riadoh Riadoh, & Larasati Larasati. (2024). Penggunaan Media Flash Card dalam Pengembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini . Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 167–180. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.815

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.