Komunikasi Efektif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi: Peran Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Pengantar

Authors

  • Ika Febriana Universitas Negeri Medan
  • Agil Hagaini Hulu Universitas Negeri Medan
  • Firyal Salsabila Universitas Negeri Medan
  • Khairul Adzmi Fathurrahman Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i6.1111

Keywords:

Effective Communication, Physical Education, Indonesian, Questionnaire

Abstract

This research aims to explore effective communication in Physical Education, Health and Recreation learning, with a focus on the role of Indonesian as an essential language of instruction. The method used was a questionnaire distributed to several Medan State University students to collect data regarding their perceptions regarding the clarity of instructions, understanding of the material, and its impact on learning motivation. The questionnaire consists of 20 questions to measure students' level of agreement with various aspects of communication in learning. The results of data analysis showed that 96.5% of respondents felt that clear and effective communication from teachers greatly contributed to understanding the subject matter and significantly increased their motivation in attending class. These findings confirm that good and correct use of Indonesian is very important in creating a more interactive and effective learning environment in the fields of Physical Education, Health and Recreation. It is hoped that this research can provide insight for teachers and educators about the importance of communication strategies in improving the quality of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amnur, R. D. (2018). Bahan ajar bahasa Indonesia dan penulisan karya ilmiah. Medan: UMSU Press.

Annas, D. A. T., Shofiyah, H., Sofyan, L. H., Maulana, M. H., Saputri, S. E., Gunawan Akbar, S. S., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Peran Bahasa Indonesia dalam peningkatan komunikasi dan interaksi dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2), 339–347. https://doi.org/10.55081/jumper.v4i2.1770

Anshari, F. (2013). Komunikasi politik di era media sosial. Jurnal Komunikasi, 8(1), 91–101. http://dosen.univpancasila.ac.id/dosenfile/7014211002154994371612February2019.pdf

Fiksi, E. (2021). Peran mahasiswa dalam mewujudkan inklusivitas sebagai salah satu upaya menuju Indonesia emas 2045. Jakarta: Guepedia.

Gunadi, D. (2018). Peran olahraga dan pendidikan jasmani dalam pembentukan karakter. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 18(3), 1–11.

Haryanto, R., & Datu, M. (2000). Metode penulisan dan penyajian karya ilmiah. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC.

Iswanto, A., & Widayati, E. (2021). Pembelajaran pendidikan jasmani yang efektif dan berkualitas. MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga, 27(1), 13–17. https://doi.org/10.21831/majora.v27i1.34259

Maghfiroh, N. (2022). Bahasa Indonesia sebagai alat komunikasi masyarakat dalam kehidupan sehari-hari. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(02), 102–107. https://komunikologi.esaunggul.ac.id/index.php/KM/article/view/516

Muh, G., Nurul, F., Runi, F., Naim, I., Jeane, M., Ipri, Y., Musyawir, Wike, R. K., & Erlinawati, S. (2023). Metode dan strategi pembelajaran bahasa Indonesia. Yogyakarta: Selat Media Partner.

Nurfajariyah, A. P., Permatahati, K., Adjie, I., Pramanta, D., Nasrullah, M. H., Aziz, M. W., & Rizkyanfi, W. (2024). Pengaruh pembelajaran bahasa Indonesia pada bidang pendidikan jasmani untuk meningkatkan dan mengembangkan prestasi siswa. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 24(1), 1411–8319.

Nuzuli, A. K. (2023). Faktor penghambat dan pendukung komunikasi antara guru dan siswa tuna rungu di SLBN Kota Sungai Penuh. Jurnal Komunikasi, 14(1), 49–58. https://doi.org/10.31294/jkom.v14i1.14505

Purnamasari, A., & Hartono, W. J. (2023). Pentingnya penggunaan bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Jotika Journal in Education, 2(2), 57–64.

Puspitasari, A. (2017). Menumbuhkan bahasa Indonesia yang baik dan benar dalam pendidikan dan pengajaran. Tamaddun Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 16(2), 81–87.

Taqwim, R. I., Winarno, M. E., & Roesdiyanto, R. (2020). Pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(3), 395. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i3.13303

Published

2024-10-04

How to Cite

Ika Febriana, Agil Hagaini Hulu, Firyal Salsabila, & Khairul Adzmi Fathurrahman. (2024). Komunikasi Efektif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi: Peran Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Pengantar. Sintaksis : Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(6), 14–20. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i6.1111

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.