Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen di SMA Negeri 2 Kisaran

Authors

  • Halimatusa’diah Daulay Universitas Malikussaleh
  • Siti Aisyah Hanim Universitas Malikussaleh
  • Masithah Mahsa Universitas Malikussaleh

DOI:

https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i4.824

Keywords:

Writing, Short Stories, Discovery Learning

Abstract

This research aims to determine the influence of the Discovery Learning Learning Model on the Ability to Write Short Stories at SMA Negeri 2 Kisaran..This type of research is all students off class XI science at SMA Negeri 2 range of 216 students. The sampling technique used in the data collection process is random sampling. Data analysis techniques using statistical analysis. Based on the results of research data analysis and hypothesis testing, it was concluded that the average result of the ability to write short stories in the XI IPA 2 experimental class taught using the discovery learning model obtained an average score of 87,88 higher tha the control class XI IPA 3 which obtained an average score of 81,88.

References

Ahmad, K., Br Ginting, S. U., & Sidiqin, M. A. (2020). Hubungan Penguasaan Unsur Intrinsik Cerpen Dengan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas XI Smk Swasta Maju Binjai Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, STKIP Budidaya Binjai. 17(1), 7–19. (https://doi.org/10.37755/jsbi.v17i1.257).

Ahmad, Z. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Menulis Teks Iklan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Satap 7 Rappoa. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar. 1–29.

Aini, K. M. P., & Wigatai, I. M. P. (2021). Buku Keterampilan Menulis. Palembang: UIN Raden Fatah.

Andayani Bahir, F., Hasan, M., Tahir, T., Ekonomi, F., (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, Universitas Negeri Makassar, (1), 1–12. (http://doi.org/10.26858/ijjes.v1i1.14927).

Asnita, A., & Gani, E. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas Viii Smp Negeri 20 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(1), 23. (https://doi.org/10.24036/108260-019883).

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. (https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569).

Darmawan, D. (2021). Menulis Itu Gampang Mengasah Keterampilan di Masa Pandemi. Jawa Tengah: CV. Eureka Media Aksara.

Haerullah. (2017). Model dan Pendekatan Pembelajaran Inovatif (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta: Lintas Nalar.

Haslinda. (2019). Kajian Apresiasi Prosa Fiksi Berbasis Kearifan Lokal Makassar. Makassar: LPP Unismuh Makassar.

Hatmo, T. (2021). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Lakeisha.

Khasanah, N., Sajidan, Sutarno, & Prayitno, B. A. (2018). Pedoman Model Pembelajaran DBUS Discovery Berbasis Unity Of Sciences Untuk Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis dan Personal Religious Beliefs (PRB). Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Defnisi, Sintaksis, Keunggulan, dan Kelemahan. Mudarissuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam. Universitas An-Raniry Banda Aceh, 11(3), 402–413. (http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i3.5821).

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar. Universitas Muhammadiyah Tangerang, 4(1), 1–27. (https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441).

Kosasih. (2020). Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.

Lestari. (2020). Pengantar Metode Penelitian Manajemen. Surabaya: Jakad Media Publishing.

Mahsa, M., Pratiwi, R. A., & Rahayu, R. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penyusunan Modul Digital di SMP Kecamatan Dewantara Kabupaten Aceh Utara. Jurnal Abdi Mas Adzkia, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 04(01), 89–104. (http://jurnal.uinsu.ac.id/adzkia/index.php).

Mardiyah. (2016). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Melalui Kemampuan Mengembangkan Struktur Paragraf. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Vol 3(2), 1–22. (http://dx.doi.org/10.24042/terampil.v3i2.1188).

Marliana, L. (2018). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. PT: Remaja Rosdakarya.

Muis, M. (2019). Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: Gramedia.

Ningsih, S. A. H., Yusandra, T. F., & Febriani, Y. (2022). Perbandingan Model Pembelajaran Take And Give Dengan Think Pair Share (TPS) terhadap Keterampilan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Universitas PGRI Sumatera Barat. Vol 11(1), 33–36. (https://repo.stkip-pgri-sumbar.ac.id/id/eprint/14029).

Nurgiyantoro. (2018). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada.

Nuryadi. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Deepublish.

Octavia, S. (2022). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Puspitasari, A. C. D. D. (2017). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen (Studi Korelasional pada Siswa SMA Negeri 39 Jakarta). Jurnal Studi Teknik Informatika. Universitas Indrapasta PGRI. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 249–258. (https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1180).

Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Utama.

Siti, A. (2022). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Model Discovery Learning dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Kimia Siswa SMA. EDUNET-The Journal of Humanities and Applied Education 1(2). (https://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/je/article/view/1235%0A).

Siti, A. H. (2021). Pengaruh Strategi Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Negeri 064954 Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3), 39–54. (https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v1i3.94)

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alphabet.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumiati, (2020). Modul Pembelajaran SMA Bahasa Indonesia Kelas XI. Unsur-Unsur Pembangun Cerpen. (Internet). (https://repositori.kemdikbud.go.id/eprint/21742).

Sumiyadi. (2010). Kriteria Penilaian Penulisan Cerita Pendek. Jakarta: PT. Gramedia.

Sumiyati. (2023). Kumpulan Cerpen Kontemporer Mencari Aku didalam Aku. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.

Suryadi, E., Milawasri, F. A., & Lustina, L. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa. Jurnal Bindo Sastra, 6(1), 15. Universitas Tridinanti Palembang. (https://doi.org/10.32502/jbs.v6i1.3503).

Syarafiah. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Belajar Menulis Kreatif Cerita Fantasi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Pajo Kabupaten Dompu. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Vina Reka Fujirti, Asep Nurjamin, A. K. (2019). Penggunaan Gaya Bahasa Dalam Buku Kumpulan Cerpen Doa Untuk Sebuah Negeri Karya Julianty Ismail. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Serta Daerah. Institut Pendidikan Indonesia Garut, 9(3), 220–226. (https://core.ac.uk/download/492762677).

Yuliani, A., Ibrahim, R., & Iskandar, D. (2016). Kemampuan Siswa Kelas VII SMP NEGERI 18 Banda Aceh Menulis Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia. Universitas Syiah Kuala. (https://jim.usk.ac.id). 2(Januari), 1–9.

Published

2024-06-28

How to Cite

Halimatusa’diah Daulay, Siti Aisyah Hanim, & Masithah Mahsa. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen di SMA Negeri 2 Kisaran. Sintaksis : Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(4), 122–131. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i4.824

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.