Peningkatan Literasi Membaca Melalui Cerita Rakyat “Legenda Pulau Kemaro” Menggunakan Aplikasi Edpuzzle

Authors

  • Dinda Novita Universitas Bina Darma
  • Yeni Ernawati Universitas Bina Darma
  • Nuraini Nuraini SMK Madyatama Palembang

DOI:

https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i6.1167

Keywords:

Devotion, Increasing Reading Literacy, Edpuzzle Application

Abstract

This service activity was carried out as an effort by the Indonesian Language Education study program to increase students' interest in reading about the regional lore of South Sumatra. Through this reading activity, it is hoped that students will be able to discover, know and understand the moral and cultural values in the sagas of South Sumatra. The Student Creativity Program (PkM) activities are carried out in the form of counseling. PkM activities were carried out at SMK Madyatama Palembang with 38 students. After implementing this PkM, students have a good interest in reading and increase their awareness at school that reading is important

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggara, Y. A., Muktadir, A., & Winarni, W. E. (2021). Pengembangan bahan ajar cerita rakyat berbasis komik untuk penanaman kemampuan literasi peserta didik sekolah dasar Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 210-222. https://ejournal.unib.ac.id/dikdas/article/view/11964/5916

Anisa, R. A., Ipungkatri, A. A., & Saffanah, N. K. (2021). Pengaruh kurangnya literasi serta kemampuan dalam berpikir kritis yang masih rendah dalam pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 1-12. https://ejournal.upi.edu/index.php/crecs/article/download/32685/pdf

Cahayani, N., Hutagalung, H., & Harahap, H. (2024). Berpikir kritis melalui membaca: Pentingnya literasi dalam era digital. Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1). https://www.researchgate.net/publication/382004369_Penyuluhan_Pentingnya_Membaca_Dalam_Revitalisasi_Literasi_Di_Era_Digital

Chindytia, S., & Muktadir, A. (2020). Implementasi literasi dalam pembelajaran membaca berbasis cerita rakyat Bengkulu pada peserta didik kelas IV SD IT Al-Qiswah Bengkulu. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(2), 184-196. https://id.IMPLEMENTASI+LITERASI+DALAM+PEMBELAJARAN+MEMBACA+BERBASIS+CERITA+RAKYYAT+BENGKULU+PADA+SISWA+KELAS+IV+SD+IT+AL-QISWAH+BENGKULU

Cleopatra, M., Sahrazad, S., Ati, P., Sandiar, L., & Widiarto, T. (2021). Penyuluhan literasi baca tulis pada peserta didik SMA. Jurnal Pengabdian Untuk Mu Negeri, 5(1). https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/PengabdianUMRI/article/view/2503

Jayapada, G., Faisol, F., & Kiptiyah, B. M. (2017). Kearifan lokal dalam cerita rakyat sebagai media pendidikan karakter untuk membentuk literasi moral siswa. Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 1(2), 60-62. https://journal2.um.ac.id/index.php/bibliotika/article/view/2309

Saddhono, K. (2014). Pembelajaran keterampilan berbahasa Indonesia.

Sirri, L. E., & Lestari, P. (2020). Implementasi Edpuzzle berbasiskan WhatsApp group sebagai alternatif pembelajaran daring pada era pandemi. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(20), 67-72. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/article/view/1830/pdf

Susanti, E. (2022). Keterampilan membaca. Bogor: In Media.

Widiyarto, S., Cleopatra, M., Sahrazad, S., Ati, A. P., Sandiar, L., & Widiarto, T. (2021). Penyuluhan literasi baca tulis pada siswa SMA. Jurnal Pengabdian Untuk Mu Negeri, 5(1), 122-126. https://doi.org/10.37859/jpumri.v5i1.2503

Downloads

Published

2024-11-04

How to Cite

Dinda Novita, Yeni Ernawati, & Nuraini Nuraini. (2024). Peningkatan Literasi Membaca Melalui Cerita Rakyat “Legenda Pulau Kemaro” Menggunakan Aplikasi Edpuzzle. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 2(6), 171–178. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i6.1167

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.