Pengembangan Keterampilan Komputer Dasar untuk Siswa Sekolah Dasar di Daerah Pedesaan
Studi Kasus Desa Saringembat
DOI:
https://doi.org/10.61132/aspirasi.v3i1.1350Keywords:
community service, basic computer skills, digital literacy, primary school students, rural areasAbstract
The development of basic computer skills in primary school students in rural areas remains a challenge. This community service activity aims to develop basic computer skills for primary school students in Saringembat Village, a rural area with limited access to information technology. The program is designed to improve students' digital literacy through intensive training that includes hardware introduction, basic software operation, and technology application in daily learning activities. The implementation approach involves active participation from teachers, and parents. Training methods include hands-on practice sessions, group discussions and skills evaluation through quizzes. The results of the activities show significant improvements in students' understanding and ability to use computers to support learning. This program has a positive impact on improving digital literacy in rural areas and is expected to be replicated in other areas with similar conditions.
Downloads
References
Alfian, E. K. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Brainstorming dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 54-64.
Djollong, A. F. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. ISTIQRA’, 86-87.
Febriadi, B. &. (2017). Sosialisasi Dan Pelatihan Aplikasi Google Form Sebagai Kuisioner Online Untuk Meningkatkan Kualitas Pelayanan. Jurnal Inovtek Polbeng Seri Informatika, 2(1), 68-72.
Firmansyah, M. &. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif dan Kuantitatif. Elastisitas: Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156-159.
Gamayanto, I. H. (2023). Pelatihan Dasar-Dasar Komputer Dan Programming di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Bina Karya. Abdimasku, 6(2), 467-477.
Haris, A. M. (2024). Dasar-Dasar Komputer Yang Harus Dimiliki Oleh Masyarakat Dalam Menghadapi Perkembangan Teknologi. Jurnal Ilmiah Sain dan Teknologi, 2(1), 1-9.
Hasibuan, M. P. (2023). Analisis Pengukuran Temperatur Udara Dengan Metode Observasi. GABDIMAS:Jurnal Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat.
Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109-122.
Ino Angga Putra., S. M. (2023). Pelatihan Dasar-Dasar Komputer Bagi Siswa SD di Desa Kedungotok Wilayah Kabupaten Jombang. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2). 61-66.
Jayanthi, R. D. (2022). Kesenjangan Digital dan Solusi Yang Diterapkan di Indonesia Selama Pandemi COVID-19. Jurnal IPTEK-KOM, 24(2), 187-200.
Miftah, Z. R. (2022). Digitalisasi dan Disparitas Pendidikan di Sekolah Dasar. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 149-163.
Pranatawijaya, V. H. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128-137.
Sarlina. (2019). Teknologi Komputer dan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Konsepsi, Vol. 8, No. 3.
Taku Neno, K. J. (2023). Pelatihan pengenalan dasar-dasar komputer bagi anak SD di Desa Nekbaun-Amarasi Barat. Jurnal IANK Kupang.
Wahyuniar, W. S. (2021). Pelatihan Komputer Dasar Berbasis Aplikasi Microsoft Office bagi Siswa SMK Negeri 3 Merauke Provinsi Papua. Jurnal Pengambidan UNDIKMA, 2(2), 195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.