Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Isi Cerita Anak Melalui Media Handout Buku Bacaan Siswa Kelas V UPT SPF SD Inpres Bontomanai Kota Makassar

Authors

  • Sakina Sakina Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Abd. Rahman Rahim Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Haslinda Haslinda Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i1.421

Keywords:

Reading Comprehension, Content of Children's Stories, and Handouts

Abstract

The problem in this research is: How do reading comprehension skills improve in concluding the contents of children's stories through developing reading book handouts for class V UPT SPF SD Inpres Bontomanai Makassar City students? The objectives of this research are; to determine the increase in learning outcomes in reading comprehension skills in concluding the content of children's stories through the development of reading book handouts for class V UPT SPF SD Inpres Bontomanai Makassar City students. The type of research used in this research is Classroom Action Research which consists of two cycles where each cycle is carried out in two meetings. The research subjects were teachers and students of class V UPT SPF SD Inpres Bontomanai, Makassar City, totaling 32 students consisting of 17 male students and 15 female students. The use of handout media can improve reading skills and understanding of the contents of children's stories in reading books for class V UPT SPF SD Inpres Bontomanai Makassar City. This can be seen from the results of the analysis of teacher activity observations in cycle I, namely 79.16% and increased in cycle II to 95.83%. Student activity also increased from 78% in cycle I to 95% in cycle II. Meanwhile, the results of the mastery test results in student learning outcomes in reading comprehension skills in cycle I were 37.5%, increasing to 87.5% in cycle II. Thus, it can be concluded that the use of handout media can improve reading skills, understanding the contents of children's stories, reading books for class V UPT SPF SD Inpres Bontomanai, Makassar City.

References

Ari Wahyu Kusumajati, dkk. (2015). Peningkatan Kemampuan Menyimpulkan Isi Cerita Anak Melalui Metode Pembelajaran SQ3R Pada Kelas V SD 1 Negeri Temuwangi Tahun Ajaran 2015-2016. Skripsi Tidak Dipublikasikan: Universitas Sebelas Maret Surakarta

Andi Muh. Junus dan Andi Fatima Junus. (2011). Keterampilan Berbahasa Tulis (ed.3). Makassar: Universitas Negeri Makassar

Arief. (2012). Media pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. In pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada.

Arikunto. (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Bandono. (2009). Panduan Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. (Online), http://www.wikipedia.org,diakses 17 Juni 2022

Chairil. (2009). Media Handout. (Online), http://www.blogArchive.com, diakses 23 Mei 2022

Dalman. (2013). Keterampilan Membaca (ed 2). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Depertemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia (ed.3). Jakarta: Balai Pustaka

Dwi Hasqi Purwasih. (2018). Peningkatan Kemampuan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Brainstorming di Kelas V SD Negeri 1 Sokaraja Wetan. Skripsi Dipublikasikan: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Endika Dwi Kadariyanto. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Menyimpulkan Isi Cerita Anak Melalui Pengembangan Handout Dari Media Buku Bacaan Anak Siswa Kelas V SDN Ajung 02 Kalisat Tahun Ajaran 2011-2012. Skripsi Tidak Dipublikasikan: Universitas Jember

Falina Nur Amalia. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Cepat Dengan Teknik Skimming. (Online) http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi, diakses 09 September 2022

Gusti Yarni. (2008). Jurnal Pendidikan Penabur, 21. No. 11/tahun ke-7/Desember 2008. Pendekatan dan Strategi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di SD.

Heni Adawia. (2020). Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading Composition (CRIC) Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Siswa. (Online) http://ejournal.cendiksha.ac.id, diakses 07 September 2022

Innany Muklishina. (2017). Modul Pembelajaran Membaca Pemahaman Teks Cerita Petualangan Untuk Siswa Kelas V SD (Online) https://ejournal.umm.ac.id, diakses 10 Seprtember 2022

Imam Nanawi. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menyimpulkan Isi Cerita Anak Melalui Pengembangan Handaout Dari Media Buku Bacaan Anak Kelas V. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 3(2). (Online), https://e.journal.unmuhkupang.ac.id, diakses 19 Februari 2022

Ingridwati K, dkk. 2008.Perkembangan Belajar Peserta Didik. Jakarta: Direktoratb Jendral Pendidikan Tinggi Depertemen Pendidikan Nasional

Mohamad Yunus, dkk. (2007). Materi Pokok Bahasa Indonesia (ed.2). Jakarta: Universitas Terbuka

Melina Rakhman. (2010). Peningkatan Keterampilan Menyimpulkan Isi Cerita Anak Menggunakan Metode Kalimat Melalui Media Buku Cerita Bergambar Pada Peserta Didik Kelas V SD Muhammadiyah Danaraja Banjarnegara Tahun Ajaran 2009-2010. Skripsi Tidak Dipublikasikan: Universitas Negeri Semarang

Niken Tri Utami. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa SD Melalui Implementasi Model CRIC Berbantuan Media Cetak. (Online) http://journal unisgd.ac.id/index.php/al-aulad diakses 09 September 2022

Permendiknas. 2006. Tentang Sandar Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendiknas

Resmini dan Djuana. (2013). Macam-Macam Membaca. (online) https://teks-iid.dok.com, diakses 16 Agustus 2022

Sanjaya Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (1st ed.). Jakarta: Kencana Prenada Media Grup

Sudjana Nana. (2004). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya

Somadayo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca (1st ed). Yogyakarta: Graha Ilmu

Tampubolon. (1987). Kemampuan Membaca, Teknik Membaca Efektif dan Efesien (ct3 ed). Bandung: Angkasas

Yuliana Rahmi dan Ilham Marnola. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Melalui Metode Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Compation (CIRC). (Online) https://jbasic.org/index.php/basiceda/index diakses 5 September 2022

Wina Sanjaya. (2011). penelitian Tindakan Kelas. Jakarta:Kencana Prenada Media Grup

Downloads

Published

2024-02-19

How to Cite

Sakina Sakina, Abd. Rahman Rahim, & Haslinda Haslinda. (2024). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Isi Cerita Anak Melalui Media Handout Buku Bacaan Siswa Kelas V UPT SPF SD Inpres Bontomanai Kota Makassar. Fonologi : Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(1), 207–217. https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i1.421

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.