The Implementation of Song-Based Learning to Improve Vocabulary in English Learning

Authors

  • Putu Angellina Indah Iswari Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i3.835

Keywords:

Song-based Learning, Vocabulary, and English Learning

Abstract

English as an international language and the most widely used universally in the world, this condition requires education in Indonesia to implement English language learning as a provision for its human resources, but the facts on the ground show that many students at SMA Negeri 3 Singaraja are still not used to it. in English due to limited vocabulary. The aim of this research is to increase students' English vocabulary through English song-based learning. This research activity was carried out at SMA Negeri 3 Singaraja in class 10 with a sample of 38 students. The type of research used is qualitative with data collection techniques through interviews and observation. The research results explain that song-based learning in English learning can increase students' vocabulary to improve English language skills.

References

Anggraini, R., Maisaroh, E., & Fatin, N. A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Melalui Lagu Di SMA Swasta Pelita Bulu Cina. JURNAL ABDIMAS MADUMA, 1(1), 47–55.

Audria, A., Sundari, A., & Fatma, dan R. H. (2024). Penguatan Skill Listening dan Vocabulary di MTs Terpadu Berkah Palangka Raya melalui lagu One Call Away oleh Charlie Puth. Sejahtera:Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, Vol. 3 (1).82-92

Aziz, F., & Mahyuddin, E. (2020). Pembelajaran Bahasa Asing. Bania Publishing.

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172.

Firdaus, M. I., Fadilah, A. A., & Unzhilaika, U. (2023). Pengaruh Metode Sing A Song Terhadap Penguasaan Vocabulary Bahasa Inggris. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 3(5).

Gunawan, G. M. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Inggris pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas V Di SDN Nagri Kaler Kbupaten Purwakarta. UPI Education Jurnal.

Hanipudin, S. (2021). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di RA Baitussalam Wringinharjo Cilacap. JEA: Jurnal Education AUD, vol. 6(2).

Hariati, P. (2022). PELATIHAN PENGAJARAN BAHASA. INGGRIS DENGAN MENGGUNAKAN METODESING A SONG DAN GAMES BAGI GURU SD NEGERI 066654 MEDAN. Abdimas Mandiri – Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 47–50.

Kara, Y. M. D. . K., Sama, G., & Ningsih. (2024). Penggunaan Metode Lagu dan Permainan Untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Pada Bimbingan Belajar Amora Luz. Madaniya, 5(2), 702–710.

Mijo, M. (2020). Penggunaan media lagu berlirik bahasa inggris untuk meningkatkan penguasaan grammar bahasa inggris pada siswa SMA. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra Dan Pembelajaranya, 6(1), 14–22.

Munthe, E. J. B., Simamora, M. A., Herman, N., D., F., & Saragi, C. N. (2022). An analysis of contextual meaning in Batak Toba songs lyric by Putri Silitonga: A case on semantics. American Journal of Research in Humanities and Social Sciences, 4(2022), 12–23.

Nisa, I. F. (2020). Kebijakan dan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Inggris untuk SD di Indonesia. Implementasi Merdeka Belajar Berdasarkan Ajaran Tamansiswa ( 191–199).

Nurhayati, L. (2009). Penggunaan Lagu Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa Sd; Mengapa Dan Bagaimana. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1), 1–13.

Pamungkas, A., & Tohir, A. (2023). Pembelajaran Bahasa Inggris melalui Lagu pada Siswa Sekolah Dasar. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 414–420.

Prayudha, J., & Malik, A. A. (2021). The Implementation of Singing Method to Increase Student Interests in Learning at TK Negeri Pembina Lebong. Sistema: Jurnal Pendidikan, 2(4), 33–42.

Romadhona, F. A., & Nadlir, N. (2023). Peningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Music and Movement. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 342–352.

Rosnaningsih, A., Muttaqien, N., & Puspita, D. R. (2019). English For Children. Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Setiawan, C. (2019). Improving Students’ Vocabulary Mastery Through Listening Song. PROJECT (Professional Journal of English Education, 2(3).

Simatupang, G. E., Sinambela, R., & Putri, A. O. (n.d.). Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Melalui Lagu Bahasa Inggris di Kelas 4. SD Swasta GKPS 2 Pematang Siantar. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 16–25.

Sinaga, H., Herman., & Pasaribu, E. (n.d.). The Effect of Anagram Game on Students’ Vocabulary Achievement at Grade Eight of SMP Negeri 8 Pematangsiantar. Journal of English Educational Study, 3.

Suwartono, & Rahadiyanti, D. P. (2011). Penggunaan Media Lagu Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Struktur Bahasa Inggris. Jurnal Nasional.

Thomas, P. (2011). Manajemen Pembelajaran Di SMK 5 Semarang (Vol. 22, Issue 3, 256–278).

Tovmasyan, N., & Ghazaryan, N. (2021) In THE ROLE OF SONGS IN COMMUNICATIVE LANGUAGE TEACHING. Foreign Languages in Higher Education.

Ulumudin, I., Herdiyana, R., & Nurfatimah, N. S. (2023). Pentingnya Strategi Pembelajaran Vocabulary Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Banun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol.1(2). 21-26.

Published

2024-06-29

How to Cite

Putu Angellina Indah Iswari. (2024). The Implementation of Song-Based Learning to Improve Vocabulary in English Learning. Fonologi : Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(3), 54–63. https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i3.835

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.