Analisis Manfaat Aplikasi SakuJapan untuk Pembelajaran Keterampilan Dasar Bahasa Jepang Mahasiswa di Sekolah Vokasi IPB

Authors

  • Bagus Hardika IPB University
  • Mahesa Dzikri Kurniawan IPB University
  • Daffarizqy Prastowiyono IPB university
  • Muhammad Adzka IPB University
  • Humanisa Rubina Lestari IPB University https://orcid.org/0000-0002-2385-9382

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i3.1788

Abstract

Language is crucial for human interaction, making foreign language education, especially Japanese, increasingly vital in the global era. Indonesia holds the second-highest number of Japanese learners globally. This study evaluates SakuJapan, a Japanese learning application, to enhance basic Japanese skills among IPB Vocational School students. Using a quantitative descriptive approach with 20 students, data was collected via online questionnaires on usage, features, effectiveness, and motivation. Findings show SakuJapan is an effective and user-friendly tool; 75% of respondents regularly use features like Hiragana, Katakana, vocabulary, and practice questions. The application scored an average effectiveness of 4.3 out of 5, with 85% of users gaining confidence in basic Japanese. While generally well-received, suggestions include offline features, varied exercises, adjustable game difficulty, and more audio, daily conversations, and JLPT-standardized tests. These insights guide further development for a more comprehensive and adaptive learning platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ghiffari, M. G., Al Ghiffari, M. G., & Sukmara, R. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Aplikasi Asobiba untuk Meningkatkan Kemampuan Kosakata Bahasa Jepang pada Mahasiswa. KIRYOKU, 8(2), 293–304. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v8i2.293-304

Ananda, S. C. D. ., Salim, A. ., & Mastur, M. (2024). Tinjauan Literatur Sistematik Tentang Pengaruh Model Flipped Classroom terhadap Kemandirian Belajar Siswa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(6), 5269-5274. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i6.4465

Aurasna, S., Basri, M. S., & Widiati, S. W. (t.t.). Pengaruh Penggunaan Aplikasi GoodnightTerhadap Tingkat Kecemasan Berbahasa Dan Tingkat Percaya Diri Dalam Berbicara Bahasa Jepang.

Dani, A., Rahayu, N., & Yohani, A. M. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizlet Sebagai Media Pembelajaran Kanji. 9(1).

Dipa, D. J., Basri, M. S., & Yohani, A. M. (2023). Efektivitas Manga Doraemon sebagai Media Pembelajaran Terhadap Penguasaan Hiragana pada Siswa SMAN 4 Pekanbaru. KIRYOKU, 7(1), 126–132. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v7i1.126-132

Djae, P. J., Rakian, S., & Lensun, S. F. (2024). Analisis Efektivitas Media Aplikasi Globallang dalam Pembelajaran Bahasa Jepang: Sebuah Studi Kasus di SMA Negeri 1 Remboken. 04(02).

Faridah, T. N. (2023). PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN KESULITAN BELAJAR HIRAGANA TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA JEPANG SISWA KELAS XI DI SMA NEGERI 2 SIDOARJO TAHUN AJARAN 2022/2023. 07.

Fitrianingsih, F., & Nurjaleka, L. (2023). The Use of TikTok as Japanese Learning Media. Japanese Research on Linguistics, Literature, and Culture, 5(2), 128–143. https://doi.org/10.33633/jr.v5i2.8547

Framesti, A. J., & Karnawati, R. A. (t.t.). Persepsi Mahasiswa Tentang Pengaruh Kompetensi Pedagogik Dosen Terhadap Motivasi Serta Minat Belajar Bahasa Jepang.

Hasanah, U., Basri, M. S., & Budiani, D. (2025). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot! Sebagai Strategi Dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jepang Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Dayun.

Lumi, Y., Sompotan, A. G. Y., & Aror, S. (2022). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI ANKIDROID DALAM PEMBELAJARAN BAHASA JEPANG. 2(7).

Putri, T. H., Basri, M. S., & Budiani, D. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Quizlet Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang Siswa Kelas XI SMAN 8 Pekanbaru. 7(1).

Putu Cicilia Septipani, & Wijayanti, A. A. R. (2024). PENGARUH MEDIA QUIZIZZ TERHADAP PENGUASAAN KANJI PADA SISWA DI LKP TSUNAGARI INDONESIA JAPAN. Stilistika : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni, 13(1), 34–42. https://doi.org/10.59672/stilistika.v13i1.4098

Ramadhany, Merri Silvia Basri, & Adisthi Martha Yohani. (2022). Pengaruh Aplikasi Poro Belajar Bahasa Jepang Kanji terhadapKemampuan Kanji pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jepang FKIP Universitas Riau. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 8(1), 225–231. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i1.1692

Siregar, T. M., Renariah, R., & Sudjianto, S. (2017). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA APLIKASI ALEPHBET KATAKANA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS HURUF KATAKANA. JAPANEDU: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Bahasa Jepang, 1(3), 1. https://doi.org/10.17509/japanedu.v1i3.5285

Suprapti, N. W., Sugihartini, N., & Sindu, I. G. P. (2019). Pengaruh Game Edukasi Nihongo Benkyou Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Jepang Siswa Kelas X di SMA Karya Wisata Singaraja Tahun Pelajaran 2018/2019. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 8(2), 457. https://doi.org/10.23887/karmapati.v8i2.18272

Tommerdahl, J. M., Dragonflame, C. S., & Olsen, A. A. (2022). A systematic review examining the efficacy of commercially available foreign language learning mobile apps. Computer Assisted Language Learning, 37(3), 333–362. https://doi.org/10.1080/09588221.2022.2035401

Wotulo, G. E. G., Ondang, J. D., & Soidi, O. (2023). PENGGUNAAN APLIKASI TODAI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN TAMBAHAN TERHADAP HASIL UJIAN JAPANESE LANGUAGE PROFICIENCY TEST NOKEN. 3(12).

Wuisang, B., Sambeka, F. L., & Sompotan, A. G. Y. S. (2022). EFEKTIVITAS MEDIA APLIKASI LUVLINGUA DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA JEPANG DI SMA NEGERI 1 TONDANO. KOMPETENSI, 2(04), 1325–1334. https://doi.org/10.53682/kompetensi.v2i04.4803

Yusra & Supratman Zakir. (2023). PENGGUNAAN CANVA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA JEPANG DI SMA NEGERI 1 CANDUNG. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA, 2(1), 70–77. https://doi.org/10.59024/jipa.v2i1.526

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Bagus Hardika, Mahesa Dzikri Kurniawan, Daffarizqy Prastowiyono, Muhammad Adzka, & Humanisa Rubina Lestari. (2025). Analisis Manfaat Aplikasi SakuJapan untuk Pembelajaran Keterampilan Dasar Bahasa Jepang Mahasiswa di Sekolah Vokasi IPB. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(3), 13–24. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i3.1788