Manifestasi Nilai Kemanusiaan dalam Cerpen Kontemporer dan Relevansinya Sebagai Materi
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1142Keywords:
Teaching Materials, Contemporary Short Stories, Humanistic Values, Character Education, Indonesian LiteratureAbstract
This research examines the manifestation of humanistic values in six selected short stories from Kompas in 2021-2022 as an alternative literary teaching material. The phenomenon of declining understanding of humanitarian values among students and the importance of instilling these values through literary works serve as the background for this study. The goal is to identify and analyze the representation of humanism in contemporary Indonesian literature. The research method uses a descriptive qualitative approach with content analysis techniques. The analysis results show that the six short stories studied are rich in humanistic values such as openness, responsibility, solidarity, justice, self-sacrifice, care, and mutual assistance. The structure of a short story, including characters and setting, plays an important role in conveying those values. "The Holy Family" depicts openness, "The Three-Colored Bahar Roots" emphasizes sacrifice, "This City is a Well" explores solidarity, "About the Name of Majid Pucuk" showcases the struggle for justice, "The House that Always Smells Bad" illustrates mutual aid, and "The Fading Spark in His Eyes" highlights family care. This finding has implications for the development of more contextual literature teaching materials, encouraging a deeper understanding of humanism among students.
Downloads
References
Abdulsyani. (2019). Sosiologi (Skematika, Teori, dan Terapan). Jakarta: Bumi Aksara.
Aisah, Susianti. (2022). Nilai-nilai sosial yang terkandung dalam cerita rakyat “Ence Sulaiman” pada masyarakat Tomia. Jurnal Humanika, 3(2), 1-19.
Aminuddin. (2020). Pengantar apresiasi karya sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Anggraeni, P., & Purwo, A. (2021). Analisis tindak tutur ekspresif dalam film Dilan 1990. Jurnal Bahasa Indonesia dan Pembelajaran, 8(1), 34-36.
Arifin, Z. M. (2019). Nilai moral karya sastra sebagai alternatif pendidikan karakter novel Amuk Wisanggeni karya Suwito Sarjono. Jurnal Literasi, 3(1), 30-40.
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Aziz, A. (2021). Analisis nilai pendidikan dalam novel Sepatu Dahlan karya Khrisna Pabhicara. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(2), 1-6.
Damono, S. D. (2020). Sosiologi sastra. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Doya, H. (2020). Nilai-nilai humanisme dalam novel 99 Cahaya di Langit Eropa. Indonesian Journal of Islamic Theology and Philosophy, 2(2), 111-120.
Erdianto, K. (2019). Harian Kompas raih penghargaan media nasional dengan cover terbaik. https://amp.kompas.com/nasional/read/2017/02/03/23441961/harian.kompas.raih.penghargaan.media.nasional.dengan.cover.terbaik. Diakses 13 Mei 2024.
Fitriani, F., Fitriani, Y., & Ardiansyah, A. (2021). Nilai-nilai moral, budaya, dan religius dalam kumpulan cerpen pilihan Kompas 2018 Doa yang terapung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 2018–2026.
Gasong, D. (2019). Apresiasi sastra Indonesia. Deepublish Publisher.
Hakim, S. (2019). Pendidikan kewarganegaraan dalam konteks Indonesia. Malang: Madani.
Hardiman, F. B. (2017). Humanisme dan sesudahnya. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Haryanto. (2022). Nilai-nilai sosial dalam cerpen pilihan Kompas 2020 Macan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4567 - 4583.
Hidayati, P. P. (2019). Teori apresiasi prosa fiksi. Bandung: Prisma Press Prodaktama.
Junus, U. (2021). Sosiologi sastera: Persoalan teori dan metode. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Karim, A. A., & Hartati, D. (2021). Nilai-nilai humanisme dalam puisi bertema Palestina karya Helvy Tiana Rosa. Jurnal Sastra Indonesia, 10(2), 93-101.
Kompas.id. (2019). “Kompas” raih piala emas kategori foto. https://www.kompas.id/baca/utama/2019/05/09/kompas-raih-piala-emas-kategori-foto. Diakses 13 Mei 2024.
Latifa, Z. (2022). Krisis humanisme dalam novel Al-Dhill Al-Aswad karya Najib Kailani (kajian humanisme Abraham Maslow). An-Nahdah Al-'Arabiyah; Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 2(21), 79-101.
Luxemburg, J. van, Bal, M., & Weststeijn, W. G. (2021). Diindonesiakan oleh Dick Hartoko. Pengantar ilmu sastra. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Masruri, S. (2015). Humanitarianisme Soedjatmoko: Visi kemanusiaan kontemporer. Yogyakarta: Pilar Media.
Mido, F. (2019). Cerita rekaan dan seluk beluknya. NTT: Nusa Indah.
Moeljanto, D. S., & Ismail, T. (2015). Prahara budaya. Jakarta: Mizan dan Harian Umum.
Moleong, L. J. (2020). Metode penelitian kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Muhamad Doni Sanjaya. (2022). Nilai-nilai pendidikan dalam novel Hanter karya Syifauzzahra dan relevansinya sebagai pembelajaran sastra di SMA. KREDO Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 5(2), 476-496.
Mursyida, L. (2023). Analisis nilai-nilai dalam kumpulan cerpen pilihan Kompas 2021 Keluarga Kudus. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 4(1), 1-8.
Nazihah, W. (2020). Nilai humanisme dan upaya penyelesaian konflik dalam novel How To Love Indonesia karya Duma M. Sembiring. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13(2), 145-154.
Nopitasari. (2020). Nilai-nilai yang harus dipelihara sosial, moral, agama. Yogyakarta: CV Hijaz Pustaka Mandiri.
Nurfadillah, A. A. (2024). Dinamika sosial urban dalam cerpen Anak ini mau mengencingi Jakarta? karya Ahmad Tohari: Antropologi sastra. DIKSATRASIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 24-36.
Nurgiyantoro, B. (2019). Teori pengkajian fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Ratna, N. K. (2021). Teori, metode, dan teknik penelitian sastra (Cetakan XIII). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Raven, J. (2019). Education, values, and society: The objectives of education and the nature and development of competence. London: HK Lewis & Co. Ltd.
Sauri, S. (2019). Nilai-nilai sosial dalam novel Hujan karya Tere Liye sebagai bahan pembelajaran kajian prosa pada mahasiswa Program Studi Diksatrasiada Universitas Mathla’ul Anwar Banten. Konfiks: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 6(1), 1–8.
Sayuti, S. A. (2019). Modul menulis fiksi. Yogyakarta: Program Studi Pendidikan dan Sastra Indonesia FBS UNY.
Setiadi, E. M., & Kolip, U. (2020). Pengantar sosiologi: Pemahaman fakta dan gejala permasalahan sosial: Teori, aplikasi dan pemecahannya. Kencana.
Soekanto, S. (2020). Sosiologi sebagai pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Soelaeman. (2020). Ilmu budaya dasar: Suatu pengantar. Bandung: PT Refika.
Stanton, R. (2022). Teori fiksi Robert Stanton. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiarto, E. (2019). Mahir menulis cerpen: Panduan bagi pelajar. Yogyakarta: Suaka Media.
Sugihastuti, & Suharto. (2020). Kritik sastra feminis: Teori dan aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Sumardjo, J. (2021). Catatan kecil tentang menulis cerpen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Surastina. (2020). Pengantar teori sastra. Yogyakarta: Elmatera.
Tarsinih, E. (2019). Kajian terhadap nilai-nilai sosial dalam kumpulan cerpen “Rumah Malam di Mata Ibu” karya Alex R. Nainggolan sebagai alternatif bahan ajar. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 70–81.
Ulhaq, D., & Sunaryo, H. (2023). Humanisme dalam kumpulan cerpen Serdadu dari Neraka karya Arafat Nur. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 114–130.
Wellek, R., & Warren, A. (2021). Teori kesusastraan. Jakarta: Gramedia.
Wijayanti, I. (2022). Masalah sosial dalam kumpulan cerpen Riwayat Negeri yang Haru cerpen Kompas pilihan 1980-1990. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13616-13629.
Wiyatmi. (2021). Psikologi sastra: Teori dan aplikasinya. Yogyakarta: Kanwa Publisher.
Yulianto, A. (2020). Analisis nilai-nilai pendidikan karakter dalam novel Rumah Tanpa Jendela karya Asma Nadia. TABASA: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 1(1), 56-68.
Yulisetiani, S. (2021). Humanisme dan nilai cinta lingkungan dalam cerita pendek karya Benny Arnas. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(2), 225-236.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.