Pengaruh Kompetensi Pedagogik Terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat MI
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i1.1229Keywords:
Pedagogical competence, learning outcomes, MI levelAbstract
This literature study examines the influence of pedagogical competence on the learning outcomes of Madrasah Ibtidaiyah (MI) in Indonesia. The teacher's effort in carrying out a task well, a teacher or lecturer must have high pedagogical competence in order to achieve educational goals. Teaching and learning process activities can be designed well if there are already educational goals, learning content, learning methods, learning media, and other educational elements, as well as a good relationship between students and teachers. This research applies literature by deciphering from various aligned academic sources. Research results show that teachers or educators really need pedagogical competence to develop student learning experience and streamline the learning process at Madrasah Ibtidaiyah.
Downloads
References
Amalia, R. (2023). Pengaruh Kompoetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas V di SD Negeri 1 Sudagaran Kecamatan. Skrips, Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyah dan Ilmu Keguruan.
Arifin, B. W. & Sulistyowati, P. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kemampuan Pedagogik Guru di Dalam Pembelajaran Siswa Kelas V di SDN Model Kota Malang. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 363–372.
Bahari, F. I. (2023). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V SD Negeri 1 Sidodadi. Skripsi, Pendidikan Agama Islam Tarbiyah dan Ilmu Keguruan.
Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Hasil Belajar Dengan Kualitas Komunikasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(1), 45–49.
Dewi, R. I. P. (2021). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 65 Seluma. Skripsi, Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyah dan Tadris.
El-Yunusi, M. Y. M., Mansur, M., Mahmud, A., & Hadi, S. (2023). Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa dalam Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus di SMP Darul Ma’arif Sampang. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 182–195.
Firmansyah, B., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kompetensi Guru Pai, Perhatian Orang Tua, dan Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di MA Unggulan Nur Al-Jadid Waru Sidoarjo. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu pendidikan, 4(3), 203-214.
Hutomo, S., Akhmal, D., Darmawan, D., & Yuliana. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Addar Press, Jakarta.
I, W., Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Ilmawan, C. T., Nurafini, F., El-Yunusi, M. Y., Safira, M. E., Rodiyah, S. K., Retnowati, E., & Munir, M. (2023). Penyusunan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka di SMKS Mandiri Kraksaan Probolinggo. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(3), 186–194.
Iskanto, S., Tufiqulloh, T., & Prihatin, Y. (2024). Pengaruh Kompetensi Pedagogi dan Penguasaan TIK Guru terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka di SD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(3), 4050-4059.
Isnaeni, L. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas III Di MI Ma'arif NU 1 Lasnggongsari kecamatan Cilongok Tahun 2017/2018. Skripsi, Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyah dan Ilmu Keguruan.
Latif, A., Darmawan, D., & Yunusi, M. Y. M. El. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa MA Al Fatich Tambak Osowilangun Surabaya. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 290–299.
Mardikaningsih, R., & Hariani, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Kontribusi Dari Kompetensi Kepribadian Guru serta Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia, 3(1), 1-12.
Mardikaningsih, R., Sinambela, E. A., & Mendrika, V. (2022). The Role of Work Motivation, Competency, and Professionalism on Teacher Performance. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(1), 250–255.
Masnawati, E., & Hariani, M. (2023). Teacher Example and its Impact on Students’ Social Behavior. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 31-48.
Masnawati, E., Retnowati, E., & Djazilan, M. S. (2023). Pelaksanaan Supervisi Kontekstual Dalam Pembinaan Profesionalitas Guru Kurikulum Merdeka Belajar. JBT (Jurnal Bisnis Dan Teknologi), 10(1), 8–11.
Masnawati, E., Retnowati, E., & Mardikaningsih, R. (2023). Sinergisitas Peran dan Fungsi LPPM Tridarma Perguruan Tinggi dalam Optimalisasi Kampus Merdeka. Journal on Education, 5(2), 4050–4062.
Permatasari, S., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Kalimantan. Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 354-364.
Pratama, S. H., Ananda, D. N., Aji, F. M., & Qibrael, O. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multidisiplin, 3, 319-323.
Pratiwi, N. K. & Megiati, Y. E. (2023). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 9174- 9183.
Pribadi, R. A., Achmad, J. P., & Rahmawati, E. (2021). Optimalisasi Kompetensi Pedagogik Guru Sebagai Sarana SDN TUIS II Kabupaten Tangerang. Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Mandiri, 7(2), 241-255.
Putra, F. P., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran, Gaya Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa MI Roudlotul Mustashlihin Masangankulon Sukodono Sidoarjo. Journal on Education, 6(4), 18323–18337.
Rachmawati, D. W. et al., (2021). Teori & Konsep Pedagogik, Insania, Cirebon.
Rafiuddin, A., El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Interaksi Sosial Siswa Dengan Guru, Teman Sekolah dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa MA Miftahut Thullab Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 146–167.
Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2019). Evaluasi Pembelajaran, Uwais Inspirasi Indonesia, Ponorogo.
Rahmat, P. S. R. (2017). Psikologi Pendidikan, Bumi Aksara, Jakarta.
Shaleh, M. (2024). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Mengembangkan Potensi Bakat Siswa- siswi di MI . Al-Ihsan V / B Sentol Daya Pragaan Sumenep terhadap anak didik. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 268–278.
Sintya, A., Fadhillah, I. W., Febriyanti, S. D., & Bagariang, D. S. (2023). Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD IT Cendekia Pematangsiantar Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 229-236.
Ummah, R. & Kuswanto, F. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Intensitas Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1-19.
Yuliana, A. S. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Pendidik dan Motivasi Belajar Peserta Didik terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Gugus 1 Mawar Kecamatan Tumijajar. Skripsi, Pendidikan Guru Sekolah Dasar Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Yulistiawati, R. I., Fatkhurrohman, M. A., & Kusuma, M. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti, 6(2), 7-19.
Zahra, A. A. (2021). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Pendidik dan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Gugus Teluk Betung Utara. Skripsi, Pendidikan Guru Sekolah Dasar Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Zumrotun, E. & Attalina, S. N. C. (2020). Media Pembelajaran Tutup Botol Pintar Matematika Meningkatkan Hasil Belajar Matematik. Jurnal Mimbar PGSD Undhiksa, 8(3), 500- 507.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.