Pemanfaatan Integrasi Nilai Budaya: Analisis Bahan Ajar Bipa Terbuka
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i1.1362Keywords:
BIPA, Culture, Learning, ContextualAbstract
The utilization of cultural value integration in open BIPA (Indonesian for Foreign Speakers) teaching materials is a strategic approach that can improve the quality of Indonesian language learning among foreign speakers. This study aims to analyze the utilization of cultural value integration in open Indonesian for Foreign Speakers (BIPA) teaching materials. This method is carried out by collecting ten scientific articles in Indonesian language journals found from the Google Scholar database. The literature comes from the period 2021 - 2024. This study explores various relevant scientific articles to identify effective methods and media in integrating cultural values into BIPA teaching. From the ten articles analyzed, the results show that the use of cultural elements, such as folklore, traditions, and social practices, in teaching materials not only enriches learning content but also helps learners understand the social and cultural context in which the language is used. This creates a more contextual and in-depth learning experience, which in turn improves learners' communication skills. These findings provide recommendations for the development of BIPA teaching materials that are more comprehensive and responsive to the needs of foreign learners.Downloads
References
(2013). Internasionalisasi bahasa Indonesia sebagai upaya pemartabatan bangsa. Makalah dipresentasikan pada Kongres Bahasa Indonesia XXV, Grand Sahid Hotel Jakarta, 28–30 Oktober.
Amaliyah, S., Sugono, D., & Restoeningroem. (2022). Analisis metodologi dan materi buku Bahasa Indonesia bagi penutur asing. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 5(1), 44–51.
Andriana, W. D., Suyatno, & Mulyono. (2024). Pengenalan budaya Indonesia melalui buku dongeng cinta budaya sebagai bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA). Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 19–25.
Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA) tingkat madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pembangunan, 1(5), 828–834.
Asteria, P. V., & Afni, A. N. (2023). Prototipe pembelajaran plurilingual dan plurikultural berbasis budaya Jawa pada pembelajaran BIPA. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya, 10(1).
Fariqoh, R. (2016). Pengembangan bahan ajar membaca untuk pembelajar Bahasa Indonesia penutur asing tingkat dasar. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 2(2), 219–223.
Kurniasih, D., & Isnaniah, S. (2019). Penerapan bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA) “Sahabatku Indonesia” tingkat dasar di IAIN Surakarta. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA, 1(2), 62. https://doi.org/10.26499/jbipa.v1i2.1793
Kusmiatun, A. (2018). Cerita rakyat Indonesia sebagai materi pembelajaran BIPA: Mengusung masa lalu untuk pembelajaran BIPA masa depan. Jurnal Diksi, 26(1), 24–28.
Melinda, S., & Muzaki, H. (2023). Cerita rakyat sebagai upaya pengenalan bahasa dan budaya Indonesia dalam pembelajaran BIPA. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 5(1).
Mulyaningsih, I., & Khuzaemah, E. (2023). Bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA) tingkat pemula berbasis budaya Cirebon. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 12(2).
Mussaif, M. (2016). Pembelajaran BIPA berbasis budaya. Prosiding, Universitas Negeri Semarang, 253.
Muzaki, H. (2021). Pengembangan bahan ajar BIPA tingkat 3 berbasis budaya lokal Malang. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2(2).
Proklawati, D., Roekhan, & Susanto, G. (2021). Pengembangan bahan ajar BIPA: Membaca untuk pemula bermuatan budaya Jawa Timur. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(1).
Rahaya, I. S., & Sahidillah, M. W. (2022). Pemanfaatan nilai budaya legenda Rawa Pening sebagai bahan ajar BIPA. Digdaya: Pendidikan, Pengajaran dan Kebudayaan, 1(1).
Rahma, S. S., & Suwandi, S. (2021). Analisis kelayakan isi dan muatan budaya dalam buku ajar BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1).
Setyaningsih, N., Nugroho, R. A., & Suryaningtyas, V. W. (2016). Pengembangan materi BIPA berbasis multimedia dan berkonten budaya lokal. Culture, 3(1), 42–63.
Simamora, P. J., Mustika, S., Sinulingga, S., & Nasution, J. (2023). Pembelajaran keterampilan berbicara Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA) berbasis digital secara daring menggunakan media wayang. Jurnal Ilmiah Aquinas, 6(1), 54–59.
Solikhah, A. A., & Nurlina, L. (2024). Pemanfaatan media digital pada pembelajaran BIPA: Sebuah kajian literatur. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 11(1), 63–72.
Suyitno, I. (2007). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia untuk penutur asing (BIPA) berdasarkan hasil analisis kebutuhan belajar. Wacana, 9(1), 62–78.
Zulhidayat Bursan, I., & Fatimah, R. T. (2021). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia berbasis budaya lokal bagi penutur asing (BIPA). Jurnal PENA, 6(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.