Optimalisasi Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Interaktif Berbasis Game dan Literasi di Sekolah Dasar Negeri 08 Salimpaung

Authors

  • Yarisda Ningsih Universitas Negeri Padang
  • Nur azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Intan Resnika Universitas Negeri Padang
  • Nabila Isya Farhan Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1671

Keywords:

educational games, elementary school students, interactive, learning outcomes, literacy

Abstract

In the era of modern education, teachers are expected to create a creative and interactive learning environment. One approach that is increasingly being implemented is game-based learning combined with literacy enhancement at the elementary school level. This study aims to evaluate the effectiveness of this method in improving student learning outcomes. Data were collected through interviews with teachers at SDN 08 Salimpaung and supported by literature from ten scientific journals. The analysis results indicate that this strategy can improve student participation, conceptual understanding, and learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, N. A. (2020). Pengaruh literasi digital terhadap minat belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 115–123.

Alwi, N. A. (2021a). Integrasi teknologi dalam pembelajaran berbasis literasi. Jurnal Literasi dan Pendidikan, 6(1), 78–89.

Alwi, N. A. (2021b). Model pembelajaran interaktif di era digital. Jurnal Pendidikan Inklusif.

Alwi, N. A. (2021c). Motivasi belajar anak melalui literasi visual dan interaktif. Jurnal Psikologi dan Pendidikan.

Alwi, N. A. (2021d). Strategi meningkatkan literasi membaca siswa melalui media digital. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(4), 240–252.

Alwi, N. A. (2022a). Penggunaan media interaktif dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 134–145.

Alwi, N. A. (2022b). Penerapan game sederhana dalam pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan Interaktif.

Alwi, N. A. (2023). Literasi visual dan dampaknya terhadap pemahaman konsep. Jurnal Kajian Pendidikan, 10(1), 22–31.

Ningsih, Y. (2020). Pemanfaatan game edukatif dalam pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan Inovatif, 4(3), 89–97.

Ningsih, Y. (2021a). Model pembelajaran interaktif berbasis permainan digital. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(2), 56–66.

Ningsih, Y. (2021b). Peran literasi digital dalam pembelajaran interaktif. Jurnal Inovasi Pendidikan.

Ningsih, Y. (2022). Efektivitas game-based learning dalam meningkatkan daya serap siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 15–23.

Ningsih, Y. (2023a). Interaktivitas dalam proses pembelajaran digital di SD. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(2), 100–112.

Ningsih, Y. (2023b). Kolaborasi game dan literasi dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Multikultural, 5(4), 187–195.

Ningsih, Y. (2023c). Optimalisasi pembelajaran IPS dengan pendekatan bermain peran. Jurnal Guru Cerdas.

Downloads

Published

2025-05-11

How to Cite

Yarisda Ningsih, Nur azmi Alwi, Intan Resnika, & Nabila Isya Farhan. (2025). Optimalisasi Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Interaktif Berbasis Game dan Literasi di Sekolah Dasar Negeri 08 Salimpaung. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(3), 134–137. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1671

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.