Penggunaan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V Sekolah Dasar Negeri 002/IX Sekernan Muaro Jambi

Authors

  • Mita Afrianti Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Sifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1690

Keywords:

Academic Improvement, Audio Visual Media, Learning interest

Abstract

This study aims to determine the effect of using audio-visual media in increasing students' interest in learning. Class V at SDN 002/IX Sekernan. The method used was classroom action research with two cycles, which involved observation and questionnaires to measure changes in students' interest in learning. questionnaires to measure changes in students' interest in learning. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive statistical techniques, with focus on increasing student engagement and attention during the learning process. learning process. The results showed that the application of audio-visual media significantly increased students' interest in learning, with the percentage of interest increasing from 56.1% in cycle I to 80.25% in cycle II. increased from 56.1% in cycle I to 80.25% in cycle II. The increase This increase shows that audio-visual media is effective in creating a more interesting and enjoyable learning atmosphere. learning atmosphere that is more interesting and enjoyable, so that it can increase student students' participation and understanding of the subject matter. This research confirms that audio-visual media is one of the solutions to improve students' interest and learning outcomes significantly

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artikel Jurnal

Harahap, K. S. (2021). Konsep dasar pembelajaran. Journal of Islamic Education El Madani, 1(1).

Hidayat, B. (2020). Tinjauan historis pendidikan ips di Indonesia. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 147–154.

Listyanto, A. D., & Munadi, S. (2013). Pengaruh pemanfaatan internet, lingkungan dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(3), 293–306.

Marintan, D., & Widiyanto, W. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Strategi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi Sma Sedes Sapientiae Semarang (studi pada tahun ajaran 2015/2016). Economic Education Analysis Journal, 6(1), 161– 172.

Nurjanah, H., Jamil, N. I. S., Umari, B. Z., & AL Fiah, N. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah. Proceeding International Seminar on Islamic Studies, 4(1), 1117–1125.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128.

Olva, H., Ibrahim, Y., & Marjohan, M. (2014). Hubungan self-esteem dengan motivasi belajar remaja panti asuhan ‘Aisyiyah Daerah Cabang Lubuk Bagalung Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2(2), 14–18.

Trinaldi, D. (2022). Efektivitas Pengunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di …. http://repository.unpas.ac.id/59544/

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19.

Buku Teks

Amalia, P., & Surya, E. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Statistika antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dengan TPS. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(1), 8–14.

Asyhar, R. (2021). Kreatif mengembangkan media pembelajaran.

Atika, A., & Andriati, N. (2023). MINAT BELAJAR ANAK SLOW LEARNER. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Darmadi, H. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish, 175.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar.

Mashudi, F. (2015). Pedoman Lengkap Evaluasi dan Supervisi Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: DIVA Press.

Nasution, S. (2009). Metode Research (penelitian ilmiah). Nurdyansyah, N. (2019). Media pembelajaran inovatif. Umsida Press.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-inivatif. yogyakarta: Kaukaba dipantara.

Sawitri, E. R. (2023). Model Discovery Learning Berbantuan Komik untuk meningkatkan minat dan hasil belajar. Uwais Inspirasi Indonesia.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Mita Afrianti. (2025). Penggunaan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V Sekolah Dasar Negeri 002/IX Sekernan Muaro Jambi. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(3), 201–210. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1690

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.