Efektivitas Pembelajaran Tematik Integratif Kelas 1 di Sekolah Dasar Negeri Kranggot Kota Cilegon
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1713Keywords:
Thematic, Learning, IntegrativeAbstract
The purpose of this study is to present the concept and implementation of integrative theme learning in the first grade at Kranggot Elementary School. To provide students with meaningful experiences, integrative theme learning combines various skills from various fields and topics. After being given educational materials, the goal is to help students become more proficient in observing, asking questions, reasoning, and presenting what they have learned. Learning objects intersect with artistic, cultural, social, and natural events. Learning efforts that are focused on the developmental stage of elementary school kids, who still view the world holistically and are only able to understand the relationship between ideas fundamentally, namely integrative theme learning. Therefore, students are expected to have much better abilities in attitudes, skills, and knowledge through this integrative theme approach.
Downloads
References
Hamalik, O. (2011). Dasar-dasar pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayah, N. (2017). Implementasi pembelajaran tematik integratif dalam Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 123–135.
Hidayah, N. (2017). Pembelajaran tematik integratif di Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 34–49.
Kemendikbud. (2013). Buku guru dan buku siswa Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Permendikbud Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Guru.
Mulyasa, E. (2013). Implementasi Kurikulum 2013: Konsep dan aplikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pratiwi, D. (2021). Penerapan pembelajaran tematik integratif untuk meningkatkan keterampilan sosial siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 75–85.
Rahmawati, A. (2020). Efektivitas pembelajaran tematik terpadu dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 150–160.
Rudihastuti, R. (2018). Implementasi model pembelajaran Two Stay Two Stray untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik. Majalah Ilmiah Inspiratif, 3(6).
Sari, R. (2019). Pengembangan keterampilan berpikir kritis melalui pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 201–210.
Subroto, D. E., & Kristanti, D. (2022). Efektivitas implementasi pendidikan karakter pada sekolah boarding. Risâlah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam.
Subroto, D. E., Faturohman, M., Al-Amah, G., Khoirunnisa, I., & Aisyah. (2025). [Artikel dalam Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(2), 231–242].
Subroto, D. E., Ichsan, I., Dewi, R., Ulimaz, A., & Arief, I. (2023). [Artikel dalam Journal on Education].
Subroto, D. E., Jannah, A. R., & Putri, N. A. (2025). [Artikel dalam Jurnal Padamu Negeri, 2(2), 30–35].
Subroto, D. E., Saputra, D. Y., & Andriani, R. (2024). [Artikel dalam TEKS: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia].
Sukmadinata, N. S. (2015). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Supriyadi, D. (2018). Efektivitas pembelajaran tematik terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 45–58.
Widiastuti, R. (2020). Analisis efektivitas pembelajaran tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 200–210.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.