Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Menulis Berita Kelas V SD Negeri 78 Barru Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru

Authors

  • Keisya Sashi Kirana Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Rosmini Madeamin Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Syamsul Alam Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.378

Keywords:

Problem Based Learning Strategy, News Writing, Pretest, Posttest

Abstract

The Influence of Problem-Based Learning Strategies on News Writing Ability for Class V of SD Negeri 78 Barru, Tanete Riaja District, Barru Regency. Thesis. Department of Primary School Teacher Education, Faculty of Teacher Training and Education, Muhammadiyah University of Makassar. Supervisor I Rosmini Madeamain and Supervisor II Andi Syamsul Alam. This research aims to determine the significant influence of using problem-based learning strategies on the ability to write news for class V of SD Negeri 78 Barru, Tanete Riaja District, Barru Regency. This research is pre-experimental research in the form of One Group Pretest-Posttest research. The population of this study was class V students at SD Negeri 78 Barru which consisted of one class of 10 students. The research instrument used was the news writing test. The data obtained was then analyzed using descriptive statistical data analysis and inferential statistical data analysis. The results of this research show that the pretest results, the average student learning score is 53 with categories, very high 0%, high 30%, medium 20%, low 30% and very low 20%. The average score of the posttest results after using the problem-based learning strategy was 88 with the categories very high 80%, high 20%, medium 0%, low 0%, and very low 0%. This figure shows that there is a significant influence of the use of problem-based learning strategies on news writing ability. Based on the description above, it can be concluded that the problem-based learning strategy is effectively used in learning to write news for fifth grade students at SD Negeri 78 Barru, Tanete Riaja District, Barru Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. 2019. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Aqmarina, Ferial. 2014. Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Media Grafis Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV B Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di SD Negeri 7 Metro Pusat (Skripsi). Universitas Lampung. Bandar Lampung.

Amir, M. T. (2015). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Prenadamedia Group

Alief. 2008. “Konsep Dasar Berita”. Http://aliefnews.wordpres.com/2008/01/11/konsep-dasar-berita/. Diakses pada Kamis 6 Juli 2023. Pukul 14.50 Wita.

Abidin, Yunus. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Dewi Kusumaningsih., dkk. (2013). Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Andi Offset.

Emzir, 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Fathurrohman. Muhammad. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Ar-Ruzz Media.

Hamzah, S. A. Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Kemampuan Menulis Berita Kelas V SD Inpres Maruala Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru. Skripsi Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hanim, S. A. (2021). Pengaruh Strategi Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Negeri 064954 Kota Medan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3), 39-54.

Henry Guntur Tarigan. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung:Angkasa.

Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pengajarandan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Indonesia, U. U. R. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Ismail Kusmayadi. (2011). Guru Juga Bisa Menulis. Bandung: Tinta Emas. Jakarta: Kemendikbud.

Junus A.M & Andi Fatimah J. 2012. Pembentukan Paragraf Bahasa Indonesia Makassar : Badan Penerbit UNM.

Kemendikbud. 2013. Buku Guru Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan.

Komara, Endang. 2014. Belajar dan Pembelajaran Interaktif. Bandung: Refika Aditama.

Kuwar. (2008). Pembelajaran Menulis Teks Berita Dengan Teknik 3M. Http://pembelajarandismp.wordpress.com/2008/05/24/pembelajaran-menulis-teks-berita-dengan-teknik-3m/ diakses pada Kamis 6 Juli 2023. Pukul 09.28 Wita

Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Puspita, A. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Murdi Kelas V SDN Gentungang Kecamatan Bajeng Barat Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyah Makasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Program Studi Pendidikan Guru sekolah Dasar.

Rahim, Paelori, 2013. Seluk Beluk Bahasa dan Sastra. Indonesia Surakarta.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Saputra, H. (2021). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(3).

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Sofyan Herminarto, dkk. 2017. Problem Based Learning Dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: UNY Press.

Sudarman. 2007. Problem Based Learning: Suatu Model Pembelajaran untuk Mengembangkan dan Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah‖. Jurnal Pendidikan Inovatif Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Samarinda.

Suroso. 2007. “Bahasa Jurnalistik Sebagai Materi Pengajaran BIPA Tingkat Lanjut”.Semarang: Http://www.lalf/edu/kipbipa/paper/suroso.doc/ Diakses pada 6 Juli 2023. Pukul 10.11 Wita

Sanjaya. 2015. Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumadiria, AS Haris.2005. Jurnalistik Indonesia (Menulis Berita dan Feature). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Raharjo, Turnomo.2006. Memahami Jurnalistik. Makalah: BP2M Press

Tarman, A.A., Iskandar. 2018. Teknik Penyusunan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Bagi Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. 597-606.

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.

Warsono & Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdak

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Keisya Sashi Kirana, Rosmini Madeamin, & Andi Syamsul Alam. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Menulis Berita Kelas V SD Negeri 78 Barru Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(6), 245–254. https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.378

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.