Studi Literatur Pemikiran Ki Hajar Dewantara Terkait Filosofi Pendidikan dalam Kurikulum Merdeka di Indonesia

Authors

  • Indah Aditya Putri Universitas Islam Sumatera Utara
  • Liesna Andriany Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.472

Keywords:

Ki Hajar Dewantara, Education Philosophy, Merdeka Curriculum

Abstract

Ki Hajar Dewantara’s thinking about educatonal include lifelong learning that adapts to changing circumstances, take a lot of variety sources and consistent with indonesian pancasila dan cultural norms. This concept can been practicing following by merdeka curriculum. Th purpose of this study is to certain Ki Hajar Dewantara’s thinking of values and their applicability in education philosophy with merdeka curriculum. The methods in this study is qualitative descriptive in study literarature on some journal that related. The results of this study show that Ki Hajar Dewantara’s thinking tell about how important education when we can value the student’s freedom, independence dan uniqueness.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, Fazli. Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara Dan Tantangannya Di Era Milennial. EDUCARE : Jurnal pendidikan dan Kesehatan.

Andika, Andi Nurul Adha dan Ismail. 2024. Peran Pendidik Dalam Kacamata Filsafat Ki Hajar Dewantara dan Kaitannya Dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Ilmiah : Universitas Negeri Makassar, 8(1), 203-209

Bakhrudin dkk. 2024. Tantangan Pendidikan Abad Ke-21: Pemikiran Ki Hajar Dewantara dan Implementasi Kurikulum Merdeka. Universitas Negeri Surabaya, 8(1), 5065-5077

Fakhri, A.2023. Kurikulum Merdeka Dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran: Menjawab Tantangan Sosial Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21. PROCEEDING UMSURABAYA. https://journal.umsurabaya.ac.id/Pro/article/view/19711/6716

Hasanuddin, dkk. 2023. Perencanaan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka Belajar). Banten: PT. Sada Kurnia Pustaka.

Irawati, dkk. 2022. Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara sebagai Landasan Pendidikan Vokasi di Era Kurikulum Merdeka. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4), 1015-1020. https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/4493

Jacobus, dkk. 2023. Pendidikan Karakter Ki Hajar Dewantara Dalam Konsep Merdeka Belajar. JAMBURA ELEMNTARY EDUCATION JOURNAL: Universitas Negeri Manado, 4(2), 112-129

Oktafiolita, Anggraini dan Asri Wijiastuti. 2024. Literature Review : Refleksi Pemikiran Ki Hajar Dewantara Terkait Filosofi Pendidikan Dalam Sistem Belajar Mengajar di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Keguruan : Universitas Negeri Surabaya, 2(2), 333-354

Sugiarta, I.M., Mardana, I.B.P., Adiarta, A., & Artanayasa, I.W. 2019. Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124-136.

Yulianto, Harry. 2024. Disiplin Positif Pada Kurikulum Merdeka: Tinjauan Filosofi Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(1), 626-637.

Yunus & Mudzakir. 202. Menelaah Perkembangan Kurikulum. Jawa Barat: CV. Adanu Abimata.

Downloads

Published

2024-04-18

How to Cite

Indah Aditya Putri, & Liesna Andriany. (2024). Studi Literatur Pemikiran Ki Hajar Dewantara Terkait Filosofi Pendidikan dalam Kurikulum Merdeka di Indonesia. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(2), 156–163. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.472

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)