Studi Literatur : Pemanfaatan Web Wordwall Untuk Melatih Kemampuan Computational Thinking Siswa Dalam Pembelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.479Keywords:
literature study, Web Wordwall, computational thinking skills, students, mathematics learning, problem solving, modeling, algorithmsAbstract
This research aims to analyze the effect of using Web Wordwall in training students' computational thinking skills in mathematics learning with a qualitative approach. The research subject is the Director General of Teachers and Education Personnel, while the object is education that is liberating and pro-student. Data obtained from online and offline information sources is recorded in a structured manner, then analyzed to be synthesized into a systematic conceptual framework. Conclusions are drawn by taking the essence of the conceptual framework that can answer the research questions posed. The research method used is a case study with a focus on participatory observation, in-depth interviews and document analysis. Data was collected through literature study and analysis of learning materials. Data analysis was carried out using an inductive approach, by looking for patterns of findings and main concepts from the data collected.
Downloads
References
Al-qonita, A. S., Aliputri, N. U., & Kinasih, P. P. (2023, January). Literature Review: Efektivitas Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. In Prosandika Unikal (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 4, No. 1, pp. 155-162).
Dzikri, A., Hadi, N. S. A., Susilawati, S., & Rahmasari, S. M. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa: Systematic Literature Review. AB-JME: Al-Bahjah Journal of Mathematics Education, 1(2), 96-107.
Hermanto, B. D., & Susilawati, S. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matriks. AB-JME: Al-Bahjah Journal of Mathematics Education, 1(1), 22-32.
Imanulhaq, R., & Prastowo, A. (2022). FLEKSIBILITAS ORGANISASI INTEGRATED CURRICULUM PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SEKOLAH DASAR. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 18(1), 39-52.
Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze chase–Wordwall sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas. MEDIASI - Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(1), 41–47.
Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 02(02), 1–6
Lexy J. Moleong. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Magfiroh, K. (2018). Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jpk: Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64-70.
Mahwar, A.N. Ratnawati, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Games Edukasi Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI: Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 7(1), 140-147.
Nabilah, N. P., & Warmi, A. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Wordwall Games terhadap Motivasi Belajar Matematika di Kelas VIII SMPN 2 Jalancagak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(2), 1454-1464.
Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila, I. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 12(1), 33-43.
Nindy,P.N., & Attin, W.Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Wordwall Games terhadap Motivasi Belajar Matematika di Kelas VII SMPN 2 Jalancagak.Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(2), 1454-1464.
Nurafni, & Ninawati, M. (2021). Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall Terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JP2SD( Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(2), 217-225
Pamungkas, D. W. L., & Rochimah, S. (2019). Pengujian aplikasi web - tinjauan pustaka sistematis. Jurnal IPTEK, 23(1), 17–24. https://doi.org/10.31284/j.iptek.2019.v23i1.459
Permana, S. P., & Kasriman. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3616
Persada, A. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Website. 6(1), 62–76.
Putri, F. M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daeing (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Sugiyono (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.