Memihak dan Memerdekakan Peserta Didik dalam Era Pendidikan Abad ke-21 melalui Project Perubahan

Authors

  • Epifani Diliati Ndraha Universitas Islam Sumatera Utra
  • Liesna Andriany Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.596

Keywords:

21st century education, Merdeka Curriculum, Pendidikan yang berpihak pada peserta didik

Abstract

The Change in 21st Century Education Project proposes a transformation in learning approaches to support students and liberate them in the learning process. The data collection technique used in this research is library research. By integrating the principles of Ki Hadjar Dewantara's thinking with the demands of modern education, this project aims to ensure that every  individual has fair and relevant access to education. The results of this research show planned strategic steps through projects that can provide independent learning experiences, allow students to explore their ideas and personal strengths, and improve their ability to solve problems and think critically.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fahrozy, F. P. N., Iskandar, S., Abidin, Y., & Sari, M. Z. (2022). Upaya Pembelajaran Abad 19-20 dan Pembelajaran Abad 21 di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 3093–3101. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2098

Fitriani, S. N. (2022). Analisis Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa dengan Metode ADABTA Melalui Pendekatan TARL. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 69–78. https://doi.org/10.37216/badaa.v4i1.58

Irawati, D., Masitoh, S., & Nursalim, M. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara sebagai Landasan Pendidikan Vokasi di Era Kurikulum Merdeka. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4), 1015–1025. https://doi.org/10.58258/jupe.v7i4.4493

Iskandar, L. D. D., Ermiana, I., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Pengaruh Model Problem-Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SD.pdf. Renjana Pendidikan Dasar, 1(2), 66–76.

Moto, M. M. (2019). “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan.” Indonesian Journal of Primary Education, 3(1).

Purnawanto, A. T. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 34–54.

Wardani, S., Asbari, M., & Misri, K. I. (2023). Pendidikan yang Memerdekakan, Memanusiakan dan Berpihak pada Murid. 02(05), 36–43.

Yunizha. (2022). Mengenal Kompetensi Abad 21 dan Pembelajaran Abad 21 yang Efektif.https://www.ruangkerja.id/blog/kompetensi-pembelajaran-abad-21#:~:text=Pembelajaran abad 21 adalah pembelajaran,sikap%2C serta penguasaan terhadap teknologi.

Published

2024-05-13

How to Cite

Ndraha, E. D., & Andriany, L. (2024). Memihak dan Memerdekakan Peserta Didik dalam Era Pendidikan Abad ke-21 melalui Project Perubahan. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 38–45. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.596

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.