Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di SDN 5 Kalibarumanis Melalui Pembelajaran Kreatif dalam Program Kampus Mengajar
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i5.953Keywords:
Creative Learning, Literacy, NumeracyAbstract
The Kampus Mengajar Program is an initiative by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology of Indonesia aimed at improving the quality of education in elementary schools, particularly in literacy and numeracy. This study aims to evaluate the effectiveness of this program at SDN 5 Kalibarumanis through a creative learning approach. Implemented programs include Puzzle Mame (Metaphor Majas), TTS Listening to Stories, and the Making of 3D Shape Nets. The results show that this creative approach successfully increased students' interest, motivation, and literacy and numeracy skills. Collaboration with class teachers also positively contributed to the program's success. Based on these findings, it is recommended that this creative learning approach be further developed and implemented in other schools to enhance overall educational quality.
Downloads
References
Adinda, D. W., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2022). Profil kemampuan numerasi dasar siswa sekolah dasar di SDN Mentokan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1066–1070.
Asmawati, A., Saputra, A., Agustina, D. A., Kartini, K., Bua, M. T., & Sivora, S. (2022). Penerapan media teka-teki silang dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas II di SDN 029 Tarakan. Jurnal Borneo Humaniora, 5(2), 1–10.
Dewayani, S., Retnaningdyah, P., Antoro, B., Susanto, D., Ikhwanudin, T., Fianto, F., Muldian, W., Syukur, Y., & Setiakarnawijaya, Y. (2021). Panduan penguatan literasi dan numerasi di sekolah.
Fatonah, N. (2022). Peran orangtua dalam literasi anak. Cahaya Smart Nusantara.
Kasi, R. (2023). Pembelajaran aktif: Mendorong partisipasi siswa.
Kurniasih, I. I., Eliyana, A., & Rosadi, O. I. (2023). Tinjauan literatur sistematis: Motivasi dari employee self-determination. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2), 987–1002.
Nurcahyono, N. A. (2023). Peningkatan kemampuan literasi dan numerasi melalui model pembelajaran. Hexagon: Jurnal Ilmu dan Pendidikan Matematika, 1(1), 19–29.
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan metode pembelajaran berorientasi student centered menuju masa transisi kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848.
Pustikayasa, I. M., Permana, I., Kadir, F., Zebua, R. S. Y., Karuru, P., Husnita, L., Pinatih, N. P. S., Indrawati, S. W., Nindiati, D. S., & Yulaini, E. (2023). Transformasi pendidikan: Panduan praktis teknologi di ruang belajar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rachman, B. A., Firdaus, F. S., Mufidah, N. L., Sadiyah, H., & Sari, I. N. (2021). Peningkatan kemampuan literasi dan numerasi peserta didik melalui program kampus mengajar angkatan 2. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1535–1541.
Rizal, C., Rosyidah, U. A., Yusnanto, T., Akbar, M., Hidayat, L., Setiawan, J., Ilham, A., Yunus, R., Wardhani, A. K., & Rahajeng, E. (2022). Literasi digital. PT Global Eksekutif Teknologi.
Syamsiah, S. (2022). Tappu-tappueng: Teknik humor dan metafora dalam teka-teki bahasa Makassar di Kabupaten Bantaeng [Tappu-tappueng: Techniques of humor and metaphor in Makassar language puzzles in Bantaeng District]. Universitas Hasanuddin.
Wahyuni, F. P. N., & Tranggono, D. (2023). Upaya dalam meningkatkan literasi, numerasi, dan adaptasi teknologi siswa melalui program kampus mengajar 4 di SMP Widya Gama Mojosari. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(1), 125–133.
Wea, D. E., Ugha, F., Falnita, A., Kua, M. Y., & Dopo, F. (2024). Pelaksanaan kampus mengajar angkatan V sebagai upaya peningkatan literasi dan numerasi di UPTD SDI Perawea. Jurnal Citra Kuliah Kerja Nyata, 2(2), 126–139.
Wibowo, H. (2020). Pengantar teori-teori belajar dan model-model pembelajaran. Puri Cipta Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.