Efektivitas Media Flashcard dalam Mengatasi Keterlambatan Membaca pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Atika Zata Amani Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Fadila Suciana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/sintaksis.v3i2.1563

Keywords:

Flashcard media, reading delay, elementary students, literature review, learning effectiveness

Abstract

This study aims to assess the effectiveness of using flashcards in overcoming reading delays in elementary school students. The method applied was a literature review by analyzing seven scientific articles published between 2020 and 2025. The results showed that the use of flashcards significantly improved students' reading skills, both in recognizing letters, words, and understanding reading. In addition, flashcards also proved effective in increasing students' motivation and interest in learning. However, their effectiveness is influenced by several factors, such as media design, teacher training and learning environment support. These findings provide valuable insights for educators in determining appropriate learning methods for students with reading delays. Therefore, this study recommends flashcards as an innovative learning media that can be customized to suit students' needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, A., & Asthiningsih, N. W. W. (2021). Hubungan kebiasaan membaca dengan ketajaman penglihatan pada anak usia sekolah: Literature review. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 139–149.

Alvita, A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan keterampilan menulis permulaan pada siswa kelas I mata pelajaran Bahasa Inggris di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5712–5721. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1686

Dewi, K. A. T. S., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Teori behavioristik: Meninjau penyebab keterlambatan belajar membaca menulis pada siswa sekolah dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 174–181. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.788

Hanama, A., Handayani, T., Partini, D., Kunci, K., Membaca, K., & Tindakan Kelas, P. (2023). Upaya mengatasi keterlambatan membaca dengan model pembelajaran CIRC di kelas IIB SD Negeri Sitiharjo Garung Wonosobo. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 2746–1211. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd

Komariah, I., Kurnia, D., & Safitri, N. (2023). Penggunaan media flashcard dalam mengatasi kesulitan membaca siswa disleksia. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5834–5840. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1271

Lestari, E. D., Apreasta, L., & Burhan, M. A. (2021). Pengaruh media pembelajaran flashcard terhadap kemampuan membaca permulaan pada anak kelas 1 SD Negeri 01 Sitiung Kabupaten Dharmasraya. Consilium: Education and Counseling Journal, 1(2), 112. https://doi.org/10.36841/consilium.v1i2.1098

Maghfiroh, N. L., & Bahrodin, A. (2022). Pengaruh media pembelajaran flashcard terhadap kemampuan membaca anak disleksia. Inovasi Kurikulum, 19(1), 69–78. https://doi.org/10.17509/jik.v19i1.39571

Nurfadillah, S. (2023). Efektivitas penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas rendah. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.940

Prasetyo, A. B., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Analisis penggunaan media flashcard terhadap kemampuan membaca permulaan siswa kelas rendah. Paedagogy: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 4(2), 118–127. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v4i2.2914

Robikho, A., Pangestika, R. R., & Ngazizah, N. (2024). Analisis gerakan literasi sekolah “Bisa Baca” terhadap kemampuan membaca siswa kelas rendah. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), 850–860. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i3.789

Rofiatun, I., & Airlanda, G. S. (2024). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(2), 503–510. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i2.8333

Shelvia, A., Zulkim, S. N., Adrias, A., & Alwi, N. A. (2024). Pengembangan media pembelajaran IPAS berbasis Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(4), 304–313. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.842

Sinaga, Y. S., & Nasution, I. S. (2024). Efektivitas penerapan media flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas II SDN 065853 Medan Denai. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(September), 568–578.

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Atika Zata Amani, Adrias Adrias, & Fadila Suciana. (2025). Efektivitas Media Flashcard dalam Mengatasi Keterlambatan Membaca pada Siswa Sekolah Dasar . Sintaksis : Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 3(2), 43–51. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v3i2.1563

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.