Efektivitas Media Flashcard dalam Mengatasi Keterlambatan Membaca pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/sintaksis.v3i2.1563Keywords:
Flashcard media, reading delay, elementary students, literature review, learning effectivenessAbstract
This study aims to assess the effectiveness of using flashcards in overcoming reading delays in elementary school students. The method applied was a literature review by analyzing seven scientific articles published between 2020 and 2025. The results showed that the use of flashcards significantly improved students' reading skills, both in recognizing letters, words, and understanding reading. In addition, flashcards also proved effective in increasing students' motivation and interest in learning. However, their effectiveness is influenced by several factors, such as media design, teacher training and learning environment support. These findings provide valuable insights for educators in determining appropriate learning methods for students with reading delays. Therefore, this study recommends flashcards as an innovative learning media that can be customized to suit students' needs.
Downloads
References
Aditya, A., & Asthiningsih, N. W. W. (2021). Hubungan kebiasaan membaca dengan ketajaman penglihatan pada anak usia sekolah: Literature review. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 139–149.
Alvita, A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan keterampilan menulis permulaan pada siswa kelas I mata pelajaran Bahasa Inggris di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5712–5721. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1686
Dewi, K. A. T. S., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Teori behavioristik: Meninjau penyebab keterlambatan belajar membaca menulis pada siswa sekolah dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 174–181. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.788
Hanama, A., Handayani, T., Partini, D., Kunci, K., Membaca, K., & Tindakan Kelas, P. (2023). Upaya mengatasi keterlambatan membaca dengan model pembelajaran CIRC di kelas IIB SD Negeri Sitiharjo Garung Wonosobo. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 2746–1211. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd
Komariah, I., Kurnia, D., & Safitri, N. (2023). Penggunaan media flashcard dalam mengatasi kesulitan membaca siswa disleksia. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5834–5840. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1271
Lestari, E. D., Apreasta, L., & Burhan, M. A. (2021). Pengaruh media pembelajaran flashcard terhadap kemampuan membaca permulaan pada anak kelas 1 SD Negeri 01 Sitiung Kabupaten Dharmasraya. Consilium: Education and Counseling Journal, 1(2), 112. https://doi.org/10.36841/consilium.v1i2.1098
Maghfiroh, N. L., & Bahrodin, A. (2022). Pengaruh media pembelajaran flashcard terhadap kemampuan membaca anak disleksia. Inovasi Kurikulum, 19(1), 69–78. https://doi.org/10.17509/jik.v19i1.39571
Nurfadillah, S. (2023). Efektivitas penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas rendah. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.940
Prasetyo, A. B., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Analisis penggunaan media flashcard terhadap kemampuan membaca permulaan siswa kelas rendah. Paedagogy: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 4(2), 118–127. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v4i2.2914
Robikho, A., Pangestika, R. R., & Ngazizah, N. (2024). Analisis gerakan literasi sekolah “Bisa Baca” terhadap kemampuan membaca siswa kelas rendah. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), 850–860. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i3.789
Rofiatun, I., & Airlanda, G. S. (2024). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(2), 503–510. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i2.8333
Shelvia, A., Zulkim, S. N., Adrias, A., & Alwi, N. A. (2024). Pengembangan media pembelajaran IPAS berbasis Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(4), 304–313. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.842
Sinaga, Y. S., & Nasution, I. S. (2024). Efektivitas penerapan media flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas II SDN 065853 Medan Denai. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(September), 568–578.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sintaksis : Publikasi Para ahli Bahasa dan Sastra Inggris

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.