Pemerolehan Bahasa Anak dalam Perspektif Psikolinguistik
Studi MLU, Kategori Kata, dan Pola Kalimat
DOI:
https://doi.org/10.61132/sintaksis.v3i2.1566Keywords:
Average Utterance Length, Language acquisition, Psycholinguistics, Sentence patterns, Word categoriesAbstract
This study discusses children's language acquisition from a psycholinguistic perspective with a focus on Meanlength of Utterance (MLU), word categories, and sentence patterns. Using a qualitative descriptive approach and case study, data were collected through participant observation, audio recording, speech transcription, and social context recording. The research sample consisted of three children aged 39, 47, and 50 months with Indonesian as their first language. The results showed that MLU values increased with age, in accordance with Brown's theory, although there was individual variation. Analysis of word types showed that older children had a more diverse vocabulary, including nouns, verbs, adjectives, pronouns, and numerals. In addition, the sentence patterns used by children developed from simple structures such as SP to more complex structures such as SPOK. This study confirms that MLU can be an indicator of children's syntactic development and helps in language identification delays. The results of this study are expected to contribute to psycholinguistic studies and become a reference in the field of child language education and intervention
Downloads
References
Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 7(1), 43–54.
Arsanti, M., & Setiana, L. N. (2020). Pudarnya pesona bahasa Indonesia di media sosial (Sebuah kajian sosiolinguistik penggunaan bahasa Indonesia). Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.1234/lingua.v4i1.8
Aruwiyantoko, A. (2023). Pengaruh bahasa ibu (B1) terhadap pemerolehan bahasa kedua (B2). Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(7), 441–447.
Barus, F. L., Hasanah, S., & Wasilah, A. (2020). Perkembangan sintaksis anak usia empat tahun (Kajian psikolingistik). Kode: Jurnal Bahasa, 9(2), 70–77.
Bety, N. (2022). Kebutuhan pengguna bahasa terhadap materi penyuluhan di Kalimantan Timur. LOA: Jurnal Ketatabahasaan dan Kesusastraan, 17(2), 89–98.
Hasnawati. (2020). Kategori kata bahasa Indonesia. Cilegon.
Heryani, K. H. (2020). Perkembangan bahasa anak usia dini. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 75–94.
Karimah, I. S., Amalia, F., Mutiarsih, Y., Hardini, T. I., Racmadhany, A., & Zuhdi, I. (2024). Analisis kemampuan menulis teks deskriptif brosur wisata mahasiswa level B1. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 156–168.
Kurniasih, T., & Mardiah, Z. (2024). Strategi komunikasi orangtua dalam mengungkapkan kemampuan Mean of Long Utterance (MLU) pada anak gangguan pendengaran pengguna implan koklea (CI). LINGUA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 21(1), 54–64.
Laila, N. A., & Ibrahim, N. (2021). Struktur dan kaidah kebahasaan cerita rakyat dalam BSE bahasa Indonesia kelas X SMA tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 11(4), 395–402.
Luthfiyyah, A., Setyaningsih, W., & Ekasari, T. (2023). Hubungan antara pendidikan ibu dengan kemampuan Mean Length of Utterance (MLU) pada anak usia prasekolah di Raudhatul Athfal AL Kautsar Surakarta. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 2(1), 579–587.
Marsis, & Annisa, W. (2018). Pemerolehan bahasa anak di Sumatera Barat (Kajian Mean Length of Utterance [MLU]). Lingua: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, XIV(1), 1–12.
Nazriani, N. (2021). Kemampuan berbahasa anak usia 3 tahun (Studi MLU). JEC (Jurnal Edukasi Cendekia), 5(1), 17–23.
Nofianti, R., & Andini, N. R. (2024). Kesiapan sekolah anak dalam perspektif psikologi. Serasi Media Teknologi.
Rohimah, R. N., & Setiawan, H. (2024). Pemerolehan bahasa anak usia 32 bulan berdasarkan teori Mean Length of Utterance dalam aspek fonologi. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 238–249.
Sari, A. P. (2022). Storytelling pada anak dengan keterlambatan perkembangan berbahasa ekspresif. Jurnal Psikologi Proyeksi, 17(2), 84–94.
Sasangka, S. S. T. W. (2019). Kalimat: Seri penyuluhan bahasa Indonesia. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sholeha, M., Nuryani, N., & Hudaa, S. (2022). Faktor-faktor yang memengaruhi rata-rata panjang ujaran anak (Suatu tinjauan psikolingistik). Aksara, 34(2), 254–263.
Sudaryanto, S. (2020). Kamus besar bahasa Indonesia edisi kelima dalam pembelajaran bahasa Indonesia (Perspektif filsafat pendidikan bahasa). Lateralisasi, 8(2), 92–99.
Suharsono, S., & Rahmat, A. R. A. (2023). Analisis kontrastif kata kerja berdasarkan waktu dalam bahasa Arab dengan bahasa Palembang. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 1–10.
Zulfa, I., & Setiawan, H. (2021). Analisis pemerolehan bahasa dengan perhitungan MLU dan kajian aspek sintaksis anak usia 2,8 tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6552–6558.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sintaksis : Publikasi Para ahli Bahasa dan Sastra Inggris

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.