Revitalisasi Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Di UINSU

Authors

  • Nisa Hafzhiyah Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i4.736

Keywords:

Social Media, Youtube, Indonesian Language Learning

Abstract

The purpose of this research is to reveal the need for updating teaching media. The teaching media used must be close to students' daily lives, such as social media, especially YouTube. Studying and chatting casually with family often uses social media. The era of globalization and social media technology in modern society. The research method used is a qualitative research method, because what is researched is clearer if it is carried out in the observation process. The data sources in this research are videos on YouTube resulting from Indonesian language lesson assignments and interviews conducted by students. It is hoped that the application of social media, such as YouTube, can overcome student boredom by presenting learning material in a more creative and interesting way. This digital era reflects society's transformation towards a more modern daily life, and the habit of using social media indirectly helps users to access and learn information quickly. This explains why the development and spread of language is currently taking place very quickly.

References

Amnah, A. (2023). Pemanfaatan media sosial sebagai alat pembelajaran di lingkungan perguruan tinggi. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(6), 4783-4790.

Amri, S. (2013). Pengembangan dan model pembelajaran dalam kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Hartini, S. (2022). Media video untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Istiqamah, N., Muin, N., & Mansyur, U. (2023). Penggunaan teknologi dan media sosial YouTube terhadap hasil belajar siswa kelas XI. Sastranesia: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 95-104.

Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaatan sosial media YouTube sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1-7.

Lestari, E. (2017). Representasi wujud budaya di masyarakat multikultural dalam novel Burung-burung Rantau karya Y.B Mangunwijaya. Kembara Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1, 196-209.

Mohamed, M., & Guandasami, W. (2014). The influence of peer-to-peer social networks and computer-supported collaborative learning (CSCL) in mathematics. In Proceedings of the International Conference on Computing Technology and Information Management (pp. 2003-2005). Dubai.

Nelvan, M., Tanduk, R., & Simega, B. (2024). Pengaruh media YouTube terhadap pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 3(1).

Puspitawati, N. L. A. (2022). Penggunaan YouTube sebagai salah satu alternatif media pembelajaran daring bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1), 97-107.

Rahmawati, N. (2023). Pemanfaatan sosial media sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum, 1(2), 13-19.

Saraswati, E. (2018). Peran YouTube dalam menunjang pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia di SMA.

Serah, S., & Afwah, S. (2023, July). Peran media YouTube dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia di SMP. In Prosiding Seminar Akademik Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol. 1, No. 1, pp. 116-122).

Sistadewi, M. A. (2021). Penggunaan media YouTube dalam pembelajaran bahasa Indonesia pada masa sekolah tatap muka terbatas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 186-194.

Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring students' education-related use of Facebook. Learning Media and Technology, 34(2), 157-174.

Yudianda, E., Cahyani, I., & Abidin, Y. (2020). Pemanfaatan media YouTube untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa. In Seminar Internasional Riksa Bahasa (pp. 301-306).

Yusriani, Y., Nasution, M., & Syahputra, E. (2022). Pemanfaatan aplikasi YouTube sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 215-218.

Published

2024-06-14

How to Cite

Nisa Hafzhiyah Hasibuan. (2024). Revitalisasi Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Di UINSU. Sintaksis : Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(4), 01–08. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i4.736

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.