Penerapan Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Paket B Berbasis Kurikulum Merdeka Di SPNF SKB 1 Kota Samarinda

Authors

  • Diah Wulandari Universitas Mulawarman
  • Yudo Dwiyono Universitas Mulawarman
  • Andi Ismail Lukman Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v1i2.561

Keywords:

Learning, Equal Education, Idependent Curriculum

Abstract

This research aims to: 1) Describe the implementation of package B equivalency education learning based on the independent curriculum at SPNF SKB 1 Samarinda city, 2) describe the factors that influence the success of the process of implementing package B equivalency education learning based on the independent curriculum at SPNF SKB 1 Samarinda city. This research rhis is descriptive research using a qualitative approach. Data sources for this research include heads of institutions, tutors and students studying at SPNF SKB 1 Samarinda city. Data collection uses observation, interviews and documentation studies. The data analysis technique uses the Mile and Huberman Model which includes data reduction, data presentation and conclusions. Triangulation was carried out to explain the validity of the data using source interviews and techniques. The results of the research show that: 1) The learning process for equivalent education package B based on the independent curriculum in SKB 1 samarinda city consists of three stages, namely planning learning, implementing learning, and assessing learning, 2) Factors that influence the success of implementing curriculum-based equivalent education package B learning. Independence, namely for internal factors, namely physical factors, and external factors, namely family, family economic conditions, and understanding of parents.

References

Amir, I., Nursalam, & Mustafa, I. 2021. Tantangan Implementasi Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila dalam Pemvelajaran Bahasa Indonesia pasa Kurikulum Merdeka Belajar. GHANCARAN; Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3, 204-215. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi7587

Arikunto, S. 2018. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. 2018.

Astuti, R., Nisak, N.M., Nadlif, A., & Zamzania, A.W. 2020. Animated video as a media for learning science in Elementary School. Journal Of Physics: Conference Series, 1779(2021)(Doi:10.1088/17426596/1779/1/012015).

Eliandy, R. R., Adila, R., Hasibuan, E. A., & Ababiel, R. 2021. Karakteristik, Jenis Dan Satuan Pendidikan Luar Sekolah. Ittihad, V(1), 5–11.

Firmansyah, D. 2015. Pengaruh Dtrategi Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Hatimah, Ihat. 2016. Pendidikan Berbasis Maasyarakat. Bandung: Rizqi Press

Hardiyana A. Optimalisasi Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran PAUD. AWLADY J Pendidik Anak, 2016;2(1).

Kesetaraan, P. 2023. Pendekatan Andragogi dalam Pembelajaran seTARA Daring pada Program Pendidikan Kesetaraan. 8(1), 32–44.

Metode, P., Mandiri, P., Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. 2017. Penerapan metode pembelajaran mandiri dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik. I(April), 23–36.

Moleong, J.L 2021. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musyadad, V.F 2019. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA Pada Konsep Perubahan Lingkungan Fisik Dan Pengaruhnya Terhadap Daratan. Jurnal Tahsinia, 1(1), pp, 1-13.

Pane A, Dasopang MD. Belajar dan Pembelajaran. Fitrah J Kaji Ilmu-Ilmu Keislam. 2017;3(2):333-52.

Pendidikan, J., Sekolah, L., Pendidikan, F. I., & Semarang, U. N. 2019. MANAJEMEN PEMBELAJARAN PAKET B.

Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J.R. 2017. Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi Pada Program Pendidikan Kesetraan Paket C Di Pkbm Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1 (1), 23-36.

Sugiyono, 2016. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif: Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta

. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Kualitatif Dan R&D. Bandung: PT Alfabeta

Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. 2023. Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72–77. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.111

Syofrianisda, Suardi. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta

Verolin, R.T. 2022. Proses Pembelajaran Warga Belajar Kesetaraan Paket C Melalui SeTara Daring di SPNF SKB Negri 2 Samarinda.Skripsi. Universitas Mulawarman.

Downloads

Published

2024-04-24

How to Cite

Diah Wulandari, Yudo Dwiyono, & Andi Ismail Lukman. (2024). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Paket B Berbasis Kurikulum Merdeka Di SPNF SKB 1 Kota Samarinda. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(2), 174–181. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v1i2.561

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.