Analisis Pendampingan Pembuatan Handicraft Berbasis Lingkungan dalam Pengamalan P5 di SDN 3 Demulih

Authors

  • Ni Kadek Ayu Artati Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1172

Keywords:

Handicrafts, Environment, P5, Creativity, Environmental Concern

Abstract

This research aims to analyze assistance in making environmentally based handicrafts as part of the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Program (P5) at SDN 3 Demulih. P5 is designed to build student characters who are creative, care about the environment, and are able to work together. This research uses a qualitative descriptive method, this research evaluates the effectiveness of mentoring in increasing students' creativity and awareness of environmentally friendly lifestyles. The research results show an increase in students' ability to use recycled materials to create useful products as well as increased awareness of environmental issues. This program has also succeeded in strengthening the application of Pancasila values, especially cooperation and social responsibility. Apart from improving practical skills, this activity forms students' character who cares about the environment and is oriented towards sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfina Febrianti, D., Abidin, R., Kurniawati, T., & Sa, N. (n.d.). KIDDO : JURNAL PENDIDIKAN ISLAM ANAK USIA DINI Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Proyek Kerajinan Gerabah Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. https://doi.org/10.19105/kiddo.v5i1.14786

Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH PENGGERAK. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61–72. https://doi.org/10.54124/jlmp.v19i2.78

Atmaja, I. G. B. W., Kusuma, K. N. A., Wirayuda, A. A. E., Widiantara, I. K., Premadhipa, N., & Mahendra, G. S. (2023). Penerapan Metode Prototype pada Perancangan Sistem Informasi Pengaduan Masyarakat Buleleng Berbasis Website. RESI : Jurnal Riset Sistem Informasi, 1(2), 56–65. https://doi.org/10.32795/resi.v1i2.3553

Emira Hayatina Ramadhan, & Hindun Hindun. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(2), 43–54. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i2.98

Herdiansyah, D., Fagwa, M. Lh. F., Pramudya, R. P. H., ’Nurrohiim, A., Mupidah, M., Nuraeni, M., Iwandi, I., Yuliarti, R., Ningrum, W. W., & Fatimah, N. (2024). PELATIHAN TRANSFORMASI MINYAK JELANTAH MENJADI LILIN AROMATHERAPY: LANGKAH INOVATIF MENGURANGI LIMBAH. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 696–705. https://doi.org/10.31949/jb.v5i1.7968

Karim, A. Al, Wibowo, G. A., Utomo, I. M. S., & Aswagata, A. A. (2023). Peningkatan gaya hidup berkelanjutan melalui peduli lingkungan di sekolah menengah atas. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 4(1), 291–299. https://doi.org/10.33474/jp2m.v4i1.20199

Maulida, U., & Tampati, R. (2023). GAYA HIDUP BERKELANJUTAN MELALUI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 6(1). https://doi.org/10.51476/dirasah.v6i1.453

Mochammad Novrizal Adjietama, R. B. P. E. K. C. W. (2024). Pemberdayaan Siswa SDN Mulyorejo 1/237 Kota Surabaya Dalam Pemanfaatan Sampah Non Organik Untuk Peningkatan Kesadaran Lingkungan Hidup. URNAL PENGABDIAN SOSIAL, 1.

Oktaviani, C., Seprianto, S., & Putri, M. D. (2023). COACHING CLINIC MODUL PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA BAGI GURU SMP DI LANGSA SEBAGAI PENDUKUNG PENGEMBANGAN KARAKTER PESERTA DIDIK. Jurnal Abdi Insani, 10(4). https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i4.1231

Pendidikan, J., & Konseling, D. (n.d.). Analisis Penguatan Dimensi Kreatif Profil Pelajar Pancasila Pada Fase B di SD Negeri 02 Kebondalem (Vol. 4).

Ratnasari, T. (2024). ANALISIS KEBIJAKAN KURIKULUM MERDEKA MELALUI IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SD NEGERI 1 WONOBOYO. BAHUSACCA : Pendidikan Dasar Dan Manajemen Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.53565/bahusacca.v2i2.1079

Saputra, R., Rochmiyati, S., & Havifah Cahyo Khosiyono, B. (2023). Perwujudan Keenam Profil Pelajar Pancasila Dalam Kegiatan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pembuatan Tempat Pensil Sederhana Dari Botol Plastik Bekas. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 10(1). https://doi.org/10.31316/esjurnal.v10i1.4077

Siregar, I. N., Siagian, P. T., Dasuha, R. J. D., & Ria, R. R. (2024). Menumbuhkan Karakter, Etika, dan Moral Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 9. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.436

Sitorus, L., & Lasso, A. H. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Pembiasaan dan Pembudayaan di Sekolah Menengah Pertama. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2206–2216. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.755

Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2022). Implementasi kurikulum merdeka ditinjau dari pembelajaran matematika dan pelaksanaan P5 (studi di SMA Negeri 12 Kabupaten Tangerang) 1 Awaliyah Septiani, 2 Novaliyosi, 3 Hepsi Nindiasari (Vol. 13, Issue 3).

Downloads

Published

2024-11-06

How to Cite

Ni Kadek Ayu Artati. (2024). Analisis Pendampingan Pembuatan Handicraft Berbasis Lingkungan dalam Pengamalan P5 di SDN 3 Demulih. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(6), 207–219. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1172

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.