Systematic Literature Review : Apakah Media Pembelajaran Mampu Mempengaruhi Hasil Belajar Matematika
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1192Keywords:
Learning Media, Systematic Literature Review, Mathematics, TechnologyAbstract
One of the tools that can help students learn better is learning media. This study aims to determine how the use of learning media affects students' mathematics learning outcomes. The data used in this research were collected from relevant journals. This study employed the Systematic Literature Review (SLR) method. Researchers utilized the Google Scholar database and the Publish or Perish application to gather nationally accredited journal articles from Sinta 1 to 4. The results indicate that the use of learning media in mathematics instruction has a significant impact on students' interest, motivation, and learning outcomes.
Downloads
References
Anam, Khoirul. Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMP Bani Muqiman Bangkalan, Jurnal Pendidikan Islam,Universitas Muhammadiyah Surabaya, Vol. 4, No. 2, 2015.
Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran, Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Astra, I. M., Umiatin, & Ruharman, D. (2012). Aplikasi Mobile Learning Fisika dengan Menggunakan Adobe Flash sebagai Media Pembelajaran Pendukung. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan,18(2), 174. https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i2.79
Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan Video Tutorial untuk Mendukung Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah,5(2), 74–84.
Betyka, F., Putra, A., & Erita, S. (2019). Pengembangan Lembar Aktivitas SiswaBerbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Segitiga. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning). https://doi.org/10.24014/juring.v2i2.7684
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu,4(4), 1104-1113.
Heruman. 2008. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru,4(3).
Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan.
Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p87-92
Sina, I., Farlina, E., Sukandar, S., & Kariadinata, R. (2019). Pengaruh Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.Suska Journal of Mathematics Education,5(1), 57-67.
Siskiliani, S. (2021). Pengaruh penggunaan model pembelajaran e-learning dengan menggunakan media Padlet terhadap hasil belajar matematika pada siswa SMA YP PGRI 3 Makassar.Journal Pendidikan Matematika,1(1), 181-189.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916
Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i1.252
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.