Systematic Literature Review : Apakah Media Pembelajaran Mampu Mempengaruhi Hasil Belajar Matematika

Authors

  • Lilik Muji Hastutik Universitas Dr. Soetomo
  • Kusmiyati Kusmiyati Universitas Dr. Soetomo

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1192

Keywords:

Learning Media, Systematic Literature Review, Mathematics, Technology

Abstract

One of the tools that can help students learn better is learning media. This study aims to determine how the use of learning media affects students' mathematics learning outcomes. The data used in this research were collected from relevant journals. This study employed the Systematic Literature Review (SLR) method. Researchers utilized the Google Scholar database and the Publish or Perish application to gather nationally accredited journal articles from Sinta 1 to 4. The results indicate that the use of learning media in mathematics instruction has a significant impact on students' interest, motivation, and learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anam, Khoirul. Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMP Bani Muqiman Bangkalan, Jurnal Pendidikan Islam,Universitas Muhammadiyah Surabaya, Vol. 4, No. 2, 2015.

Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran, Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Astra, I. M., Umiatin, & Ruharman, D. (2012). Aplikasi Mobile Learning Fisika dengan Menggunakan Adobe Flash sebagai Media Pembelajaran Pendukung. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan,18(2), 174. https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i2.79

Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan Video Tutorial untuk Mendukung Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah,5(2), 74–84.

Betyka, F., Putra, A., & Erita, S. (2019). Pengembangan Lembar Aktivitas SiswaBerbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Segitiga. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning). https://doi.org/10.24014/juring.v2i2.7684

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu,4(4), 1104-1113.

Heruman. 2008. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru,4(3).

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan.

Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p87-92

Sina, I., Farlina, E., Sukandar, S., & Kariadinata, R. (2019). Pengaruh Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.Suska Journal of Mathematics Education,5(1), 57-67.

Siskiliani, S. (2021). Pengaruh penggunaan model pembelajaran e-learning dengan menggunakan media Padlet terhadap hasil belajar matematika pada siswa SMA YP PGRI 3 Makassar.Journal Pendidikan Matematika,1(1), 181-189.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i1.252

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

Lilik Muji Hastutik, & Kusmiyati Kusmiyati. (2024). Systematic Literature Review : Apakah Media Pembelajaran Mampu Mempengaruhi Hasil Belajar Matematika. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(6), 304–310. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.1192

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.