Strategi Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Lancar Level 3 di Kelas Rendah

Authors

  • Mita Riwanda Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Syafitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1622

Keywords:

fluent reading, teaching strategies, literacy skills, lower grades

Abstract

This study aims to identify and describe the most effective teaching strategies in improving level 3 fluent reading skills in lower grade elementary school students. Level 3 fluent reading skills include the ability to read at an appropriate speed, expressive intonation, and good comprehension of reading content. Through a descriptive qualitative approach, this study explores and analyzes various learning techniques that have been proven to support the improvement of reading fluency in early childhood. The research findings reveal that the application of explicit teaching methods, repetition in reading exercises, the use of paired reading techniques, the use of reading texts with levels of difficulty, and active involvement from parents, can synergistically encourage the development of students' reading skills significantly. This study provides important contributions both theoretically and practically, especially for educators, in designing systematic, comprehensive, and sustainable reading learning programs to improve students' literacy competencies from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azzahra, A., Fajar, M. M., Rabbani, S., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level I di sekolah dasar. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 3(1), 171–182. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.152

Destian, I. H., Wiranti, D. A., & Widiyono, A. (2022). Strategi guru untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I SD di masa pandemi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 197–203. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i2.778

Gambrell, L. B. (2011). Tujuh aturan keterlibatan: Hal terpenting yang perlu diketahui tentang motivasi membaca. Guru Membaca, 65(3), 172–178.

Hurrahmi, M., Putri, W. M., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan membaca lancar level 3 siswa sekolah dasar di Kota Padang. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 304–324. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.741

Kuhn, M. R., & Stahl, S. A. (2003). Kelancaran: Tinjauan tentang praktik pengembangan dan remedial. Jurnal Psikologi Pendidikan, 95(1), 3–21.

Mariamah, M., Putrayasa, I. B. P. B., & Sudiana, N. (2022). Penerapan pembelajaran inovatif dalam mengembangkan kemampuan membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 733–739. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2797

Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Kelancaran: Jembatan antara dekoding dan pemahaman membaca. Guru Membaca, 58(6), 510–519.

Rahayu, R., et al. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Basicedu, 5(4), 2541–2549.

Senechal, M., & Young, L. (2008). Efek intervensi literasi keluarga pada pemerolehan membaca anak dari taman kanak-kanak hingga kelas 3: Tinjauan meta-analitik. Tinjauan Penelitian Pendidikan, 78(4), 880–907.

Sofpia, E., Salsabilla, S., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Peningkatan kemampuan membaca lancar melalui metode studi kasus melalui media cerita bergambar pada siswa kelas 1 SD. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(3), 101–109. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1409

Therrien, W. J. (2004). Peningkatan kelancaran dan pemahaman sebagai hasil dari membaca berulang: Meta-analisis. Pendidikan Remedial dan Khusus, 25(4), 252–261.

Topping, K. J. (2014). Membaca berpasangan dan metode terkait untuk meningkatkan kelancaran. Jurnal Elektronik Internasional Pendidikan Dasar, 7(1), 57–70.

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Mita Riwanda, Chandra Chandra, & Salmaini Syafitri Syam. (2025). Strategi Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Lancar Level 3 di Kelas Rendah. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(3), 75–82. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1622

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>