Pengembangan Media Roda Putar Kebudayaan (Rotan) untuk Pembelajaran Tematik Tema 7 Sub-Tema 2 Kelas IV SDN Inpres 1 Samili

Authors

  • Wulandari Wulandari STKIP Taman Siswa Bima
  • Tati Haryati STKIP Taman Siswa Bima
  • Roni Irawan STKIP Taman Siswa Bima

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1527

Keywords:

Culture, Development, Learning Media, Spinning Wheel, Thematic Learning

Abstract

This objective is to develop valid, practical and effective Rattan media (cultural wheel) in increasing learning motivation of fourth grade students at SDN Inpres Samili. The type of research used by the researcher is R&D (Research & Development) using the ADIE development model (Analysis, Development, Implementation, and Evaluation). In this development research, the effectiveness test was carried out in class V and the practicality test was carried out on fourth grade students at SDN Inpres Samili as a test of practicality and product effectiveness. The results of the study showed that the validity of the Rattan media (cultural wheel) from 4 media and material validators obtained an average score of 93.87 (very valid). The questionnaire response of limited test students showing the practicality of the Rattan media (cultural wheel) obtained an average score of 93.33 (very practical). Thus, the rattan media learning media in sub-theme 2 can be used as a thematic learning media for fourth grade students at SDN Inpres Samili.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, P., & Ningrum, M. A. (2018). Pengembangan media roda putar untuk meningkatkan kemampuan mengenal bentuk geometri anak usia 4-5 tahun. Paud Teratai, 7(3), 1-6.

Haryono, & Dwi, A. (2014). Medote Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: GENIUS MEDIA.

Haryono, Ari Dwi. 2014. Metode Praktis Pengembangan Sumber Dan Media Pembelajaran. Genius Media dan Pustaka Inspiratif: Bima

Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif

Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif

Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif

Indayani, Lilis. 2015. Peningkatan Prestasi Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Media KIT di SMP Negeri 10 Probolinggo. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidika. 3 (1) : 58

Kadir, Abd & Asrohah Hanun. 2015. Pembelajaran Tematik. Depok: PT Rajagrafindo Persada T.

Kemendikbud. 2014. Konsep dan Implementasi Kurikulum2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Khairunnisa, Wardah. 2017. Metode Permainan Roda Putar terhadap kemampuan komunikasi menggunakan bahasa perancis untuk kelas XI. Yogyakarta: eprints. uny. ac. id

Kuncayono. 2017. Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolahb Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2): 773-780.

Kuncayono. 2017. Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2): 773-780.

Majid, Abdul. 2017. Pembelajaran Tematik Terpadu (Nita Nur Muliawati, Ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Malawi, Ibadullah & Ani Kadarwati. 2017. Pembelajaran Tematik : CV. Ae Media Gravika

Meylinda, F. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampilan Berbicara DenganProgramAdobeFlashUntukSiswaKelasVSD.JurnalReviewPendidikanDasar,68.

Mulyatiningsih, E. (2016, September). Pengembangan Model Pembelajaran.Retrieved from academia.edu:http://staff.uny.ac.is/sites/default/files/pengabdian/dra-endang mulyatiningsih-mpd/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf. Diakses pada 1 Januari 2020 pukul 14.33.

Munadi, Yudi. 2016. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada

Raka Joni Majid, Abdul. 2017. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sanaky. (2015). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kaukaba.

Sanjaya, W. 2017. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, Wina. 2012. Penelitian Tindakan Kelas Cetakan II. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Solichah, M. A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 28(2), 51-59.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.

Sururunni’mah, Siti Mambau. 2019. ROPUSA (Roda Putar Aksara) media pembelajaran bahasa Jawa untuk siswa kelas III SD. Tulungagung: repo.iain-tulungagung.ac.id.

Wulandari, D.A. 2018. Pengembangan Robot Multinavigasi Untuk MediaPembelajaran Pada Mata Pelajaran Robotika Program Keahlian Mekatronika. DiSMK Negeri 3 Wonosari. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Downloads

Published

2025-03-14

How to Cite

Wulandari, W., Tati Haryati, & Roni Irawan. (2025). Pengembangan Media Roda Putar Kebudayaan (Rotan) untuk Pembelajaran Tematik Tema 7 Sub-Tema 2 Kelas IV SDN Inpres 1 Samili. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(2), 139–149. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1527

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.