Pengembangan Media Roda Putar Kebudayaan (Rotan) untuk Pembelajaran Tematik Tema 7 Sub-Tema 2 Kelas IV SDN Inpres 1 Samili
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1527Keywords:
Culture, Development, Learning Media, Spinning Wheel, Thematic LearningAbstract
This objective is to develop valid, practical and effective Rattan media (cultural wheel) in increasing learning motivation of fourth grade students at SDN Inpres Samili. The type of research used by the researcher is R&D (Research & Development) using the ADIE development model (Analysis, Development, Implementation, and Evaluation). In this development research, the effectiveness test was carried out in class V and the practicality test was carried out on fourth grade students at SDN Inpres Samili as a test of practicality and product effectiveness. The results of the study showed that the validity of the Rattan media (cultural wheel) from 4 media and material validators obtained an average score of 93.87 (very valid). The questionnaire response of limited test students showing the practicality of the Rattan media (cultural wheel) obtained an average score of 93.33 (very practical). Thus, the rattan media learning media in sub-theme 2 can be used as a thematic learning media for fourth grade students at SDN Inpres Samili.
Downloads
References
Anggraini, P., & Ningrum, M. A. (2018). Pengembangan media roda putar untuk meningkatkan kemampuan mengenal bentuk geometri anak usia 4-5 tahun. Paud Teratai, 7(3), 1-6.
Haryono, & Dwi, A. (2014). Medote Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: GENIUS MEDIA.
Haryono, Ari Dwi. 2014. Metode Praktis Pengembangan Sumber Dan Media Pembelajaran. Genius Media dan Pustaka Inspiratif: Bima
Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif
Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif
Haryono, Ari Dwi. 2015. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Bima: Genius Media & Pustaka Inspiratif
Indayani, Lilis. 2015. Peningkatan Prestasi Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Media KIT di SMP Negeri 10 Probolinggo. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidika. 3 (1) : 58
Kadir, Abd & Asrohah Hanun. 2015. Pembelajaran Tematik. Depok: PT Rajagrafindo Persada T.
Kemendikbud. 2014. Konsep dan Implementasi Kurikulum2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Khairunnisa, Wardah. 2017. Metode Permainan Roda Putar terhadap kemampuan komunikasi menggunakan bahasa perancis untuk kelas XI. Yogyakarta: eprints. uny. ac. id
Kuncayono. 2017. Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolahb Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2): 773-780.
Kuncayono. 2017. Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2): 773-780.
Majid, Abdul. 2017. Pembelajaran Tematik Terpadu (Nita Nur Muliawati, Ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Malawi, Ibadullah & Ani Kadarwati. 2017. Pembelajaran Tematik : CV. Ae Media Gravika
Meylinda, F. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampilan Berbicara DenganProgramAdobeFlashUntukSiswaKelasVSD.JurnalReviewPendidikanDasar,68.
Mulyatiningsih, E. (2016, September). Pengembangan Model Pembelajaran.Retrieved from academia.edu:http://staff.uny.ac.is/sites/default/files/pengabdian/dra-endang mulyatiningsih-mpd/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf. Diakses pada 1 Januari 2020 pukul 14.33.
Munadi, Yudi. 2016. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada
Raka Joni Majid, Abdul. 2017. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sanaky. (2015). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kaukaba.
Sanjaya, W. 2017. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sanjaya, Wina. 2012. Penelitian Tindakan Kelas Cetakan II. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Solichah, M. A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 28(2), 51-59.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.
Sururunni’mah, Siti Mambau. 2019. ROPUSA (Roda Putar Aksara) media pembelajaran bahasa Jawa untuk siswa kelas III SD. Tulungagung: repo.iain-tulungagung.ac.id.
Wulandari, D.A. 2018. Pengembangan Robot Multinavigasi Untuk MediaPembelajaran Pada Mata Pelajaran Robotika Program Keahlian Mekatronika. DiSMK Negeri 3 Wonosari. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.