Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1556Keywords:
Android, Mobile, Programming, TechnologyAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of the Discovery Learning model in enhancing the motivation and learning outcomes of fourth-grade elementary school students through a literature review. The method used is a literature study, collecting data from various sources, including books, academic journals, and previous relevant research. Data analysis was conducted by examining theories and past research findings regarding the impact of Discovery Learning on student motivation and learning outcomes. The study results indicate that implementing Discovery Learning can increase students' learning motivation by providing a more active and meaningful learning experience. Furthermore, previous research also highlights that this model positively contributes to improving students' academic performance. Thus, Discovery Learning can be considered an effective instructional strategy for enhancing motivation and academic achievement in elementary school students.Downloads
References
Aini, F., Efendi, Y., & Movitaria, M. A. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar PAIDBP Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Melalui Penggunaan Model Discovery Learning. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 55–61. https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i2.145
Asriningsih, N. W. N., Sujana, I. W., & Sri Darmawati, I. G. A. P. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Powerpoint Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Mimbar Ilmu, 26(2), 251. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.36202
Astari, F. A., Suroso, S., Yustinus, Y. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Discovery Learning dan Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Basicedu, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i1.20.
Gani, R. A., Anwar, W. S., & Aditiya, S. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Melalui Model Discovery Learning Dan Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(1), 54–59. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i1.3192
Hasibuan, E. K., Rambe, N. A., & Saleh, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Mts. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 10(1), 61. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i1.8532
Jariyah, A., & Efendi, N. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Biologi, 1(4), 14. https://doi.org/10.47134/biology.v1i4.2908
Kristin, F. (2016). Analisis ModeL Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. https://doi.org/10.32734/st.v2i2.532
Muhammad, F., & Hupiah, H. (2019). Penerapan Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS 1 MA Muallimin NW Pancor 2018/2019. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 2(2), 107. https://doi.org/10.29408/jpek.v2i2.1065.
Na’im, M., Yarmi, G., & Novianti, I. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem-Based Learning) Dan Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) Serta Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sd Gugus Iv Kecamatan Jatiasih Kota Bekasi. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3558–3573.
Nazifah, N., Izzah, N., Suryanti, E., & Hanum, S. A. (2022). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Pada Materi Gelombang Dan Alat Optik Dengan Model Discovery Learning. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 11–18. https://doi.org/10.36706/jipf.v9i1.15564
Olivia, M., & Sanoto, H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6156–6163. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2724
Pangesti, W., & Radia, E. H. (2021). Metaanalisis Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Elementary School, 8(2), 281–286.
Prasasty, N., & Utaminingtyas, S. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 57–64. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7932
Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 371–380. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/jesa/article/view/230%0Ahttps://ejournal.unsap.ac.id/index.php/jesa/article/download/230/152
Safitri, W. C. D., & Mediatati, N. (2020). Penerapan Model Discovery Learning dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Siswanti, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Ipa Sd. Indonesian Journal of Education and Learning, 2(2), 226. https://doi.org/10.31002/ijel.v2i2.723
Sumarningsih, A., Parmajaya, I. P. G., & Yudaparmita, G. N. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Discovery Learning Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Kelas IV SD. Jurnal Mahasiswa Prodi PGSD STAHN Mpu Kuturan Singaraja, 1(1), 1–11. https://www.jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyajaya/article/view/1733%0Ahttps://www.jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyajaya/article/download/1733/1330
Uno, H. B. (2011). Teori motivasi dan pengukurannya (1st ed.). Bumi Aksara.
Yampap, U., & Hasyda, S. (2022). Penerapan Metode Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Science and Education Journal (SICEDU), 1(2), 88–96. https://doi.org/10.31004/sicedu.v1i2.20
Yupita, I. A., & Tjipto, W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JPGSD, 01(02), 0–216.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.