Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Bangun Datar Kelas II MI Miftahul Huda

Authors

  • Mitha Annisa Rachma Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Arissona Dia Indah Sari Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Arya Setya Nugroho Universitas Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1564

Keywords:

Concept Understanding, Flat Figures, Missouri Mathematics Project (MMP) Learning Model

Abstract

This research aims to determine the implementation of the Missouri Mathematics Project (MMP) learning model and the influence of the Missouri Mathematics Project (MMP) learning model on the concept understanding ability of class II MI Miftahul Huda students in the 2024/2025 academic year. The method used in this research is an experimental method with a quasi-experimental type. The design in this research is a nonequivalent control group design. This research design involved two classes, the experimental class, namely class II A using the missouri mathematics project learning model and control class II C using the conventional learning model. Data collection techniques use the results of concept understanding tests. Based on the results of research on the Independent Sample T-test which shows that the significance (2-tailed) is 0.000 < 0.05, which means less than 0.05, so H0 is rejected and Ha is accepted, which means there is an influence of the missouri mathematics project learning model on understanding ability. MI Miftahul Huda class II flat shape concept.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800

Aisyah, N., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Datar Segiempat. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 403–410. https://media.neliti.com/media/publications/503200-none-c919fc5c.pdf

Anggraini, R., Utami, C., & Wahyuni, R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Materi Segitiga. Journal of Educational Review and Research, 3(1), 65. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i1.2065

Arimbi, E. P. A., Kasiyun, S., Romadhona, N., & Machbul, C. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa SD melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Konkret. Prosiding National, 01(01), 97–102. https://conferences.unusa.ac.id/index.php/NCU2020/article/view/1103

Aufa, N., Zubainur, C. M., & Munzir, S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Missouri Mathematics Project (Mmp) Berbantuan Software Geogebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2377–2393. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/484

Bahar, E. E., & Syahri, A. A. (2021). Deskripsi Pemahaman Konsep Matematika dalam Menyelesaikan Soal Fungsi Komposisi Siswa Kelas X SMAN 11 Pinrang. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 227. https://doi.org/10.33387/dpi.v10i2.3420

Ervinasari, B., & Astuti, A. (2023). Model Missouri Mathematics Project ( MMP ) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Journal of Education Research, 4(4), 1958–1967.

Fauziah Zaelani, H., Turmudi, & Mustikaati, W. (2023). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Stad Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(2), 246–251.

Hikmayani, J., Tahir, M., & Rosyidah, A. N. K. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Geometri Siswa Kelas IV Menurut Teori Van Hiele di SDN 06 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 133–141. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1111

Hutabarat, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Memahami Konsep Bangun Datar di Kelas V SD Negeri 384 Sikapas Kecamatan Muara Batang Gadis Kabupaten Mandailing Natal [Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan]. https://etd.uinsyahada.ac.id/6268/1/1420200035.pdf

Ismawarni, U. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis di Tinjau dari Self Confidence. Universitas Islam Negeri Raden Intan lampung.

Juliansyah, N., Herlinda, & Theodora, B. D. (2021). Perancangan Aplikasi Edukasi Menghitung Luas Dan Keliling Bangun Datar Berbasis Android. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 5(1), 397–403. http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/semnasristek/article/view/4927/835

Nisa’, P. F., & Sari, A. D. I. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep dan Minat Belajar Matematika Materi Perkalian Siswa Kelas III UPT SD Negeri 117 Gresik. Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 5(2), 223–238.

Nuraini, L., Nur’aeni, E., & Ganda, N. (2021). Pengaruh Penerapan Teori Belajar Van Hiele terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sifat-Sifat Bangun Datar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 395–403. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i2.35348

Solehah, H., Setiawan, D., Penelitian, P., & Pascasarjana, S. (2023). Kurikulum Merdeka dan Penilaian Pembelajaran Matematika dalam Membangun Generasi Matematika yang Kompeten ( Studi Literatur ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 23929–23940.

Uyun, M. B., Hermynyawaty, E., & Lutfi, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Peserta Didik pada Materi Sistem Koloid. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 6(2), 108–118.

Widayati, E. W. (2022). P Pembelajaran Matematika di Era “Merdeka Belajar”, Suatu Tantangan bagi Guru Matematika. Sepren, 4(01), 01–10. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.770

Zainal, Z. (2020). Peringkat Berpikir Geometri Siswa Berdasarkan Teori Van Hiele (A. Juhari (ed.); 1st ed.). Global RCI.

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Mitha Annisa Rachma, Arissona Dia Indah Sari, & Arya Setya Nugroho. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Bangun Datar Kelas II MI Miftahul Huda. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(2), 276–286. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i2.1564

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.