Analisis Psikoanalisis Sastra Terhadap Trauma dan Ingatan Kolektif dalam Novel Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1880Keywords:
collective memory, Laut Bercerita, psychoanalysis, traumaAbstract
This study analyzes the representation of psychological trauma and collective memory in the novel Laut Bercerita by Leila S. Chudori through the psychoanalytic approach of Sigmund Freud and Maurice Halbwachs’ theory of collective memory. The research employs a descriptive qualitative method with content analysis techniques applied to the text. The findings reveal that the trauma experienced by the main character, Biru Laut, reflects internal conflicts among the id, ego, and superego, as well as the emergence of various defense mechanisms such as repression, sublimation, and acting out. Trauma is portrayed not only as an individual experience but also as a collective wound affecting families and communities, which manifests in symbolic actions like the Kamisan protest. The novel serves as a cathartic space and cultural archive that voices historical wounds while advocating for justice and social recovery. Thus, Laut Bercerita functions not only as a literary work but also as a reflective medium for understanding and preserving the nation's collective trauma.
Downloads
References
Akbar, S. A. (2019). Kritik sosial atas rezim Orde Baru dalam kumpulan cerpen Penembak Misterius karya Seno Gumira Ajidarma. Jurnal Ilmiah FONEMA, 2(2), 114–131. https://doi.org/10.25139/fn.v2i2.1804
Arifin, M. Z. (2019). Nilai moral karya sastra sebagai alternatif pendidikan karakter (Novel Amuk Wisanggeni karya Suwito Sarjono). Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 3(1), 30–40. https://dx.doi.org/10.25157/literasi.v3i1.1953
Ismail, I. (2022). Mengurai ingatan kolektif suara perempuan Maluku dua generasi di Belanda dalam Mentjari Djalan Sendiri. Pustaka: Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 22(2), 65–74. https://www.academia.edu/download/93883403/46307.pdf
Juidah, I., Nasihin, A., & Reza, A. (2022). Kepribadian tokoh utama dalam novel Guru Aini karya Andrea Hirata: Kajian psikologi sastra Alfred Adler. GERAM: Gerakan Aktif Menulis, 10(1), 93–99. https://doi.org/10.25299/geram.2022.vol10(1).8504
Mahmud, T. (2018). Kemampuan menentukan nilai-nilai religius pada novel Pudarnya Pesona Cleopatra karya Habiburrahman El Shirazy oleh mahasiswa PBSID semester I STKIP Bina Bangsa Getsempena. Jurnal Metamorfosa, 6(1), 84–94. https://ejournal.bbg.ac.id/metamorfosa/article/view/196
Mike, L. (2022). Trauma kolektif sebagai kerangka konseptual dalam penafsiran tragedi. Acta Philologica, 58, 81–91.
Missi, M., & Rosmiati, A. (2022). Analisis unsur ekstrinsik novel Selimut Mimpi karya R. Adrelas sebagai media pembelajaran sastra. Tuwah Pande: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 34–49. https://doi.org/10.55606/tuwahpande.v1i1.8
Morina, L., Nasution, W., & Kustina, R. (2022). Konflik batin tokoh utama dalam novel Pulang Pergi karya Tere Liye: Kajian psikologi sastra. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 3(2). https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/798
Nage, A. (2021). Menganalisis unsur-unsur intrinsik dan unsur ekstrinsik novel Seperti Hujan Yang Jatuh Ke Bumi karya Boy Candra (Doctoral dissertation, Universitas Mahasaraswati Denpasar). http://eprints.unmas.ac.id/id/eprint/1492
Nurjam’an, M. I., Musaljon, M., Sofiatin, S., & Amri, A. (2023). Analisis psikologi sastra dalam novel Paradigma karya Syahid Muhammad sebagai pengembangan bahan ajar dalam pembelajaran sastra di SMA. Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(1), 105–112. https://doi.org/10.47492/jih.v12i1.2639
Rahmawati, D., & Handayani, A. (2023). Analisa kemampuan membaca pada anak sekolah dasar: Literature review. Journal of Education Research, 4(4), 2558–2563. https://doi.org/10.37985/jer.v4i4.649
Rahmawati, D., & Santoso, B. (2023). Penerapan teori psikoanalisis Sigmund Freud dalam kajian sastra. Jurnal Kajian Sastra Indonesia, 9(1), 120–135.
Rismayanti, N. W., Martha, I. N., & Sudiana, I. N. (2020). Kajian sosiologi sastra dalam novel Puzzle Mimpi karya Anna Farida. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 9(1), 7–14. https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v9i1.24512
Rosidah, U., & Indarti, T. (2025). Manifestasi memori kolektif dalam film Melukis Luka karya Prisia Nasution. BAPALA, 12(2), 1–12. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/67406
Sahertian, M. K. B., Nurulhady, E. F., Suryadi, M., & Laluna, F. R. (2024). Sebuah pemikiran perlawanan Chudori terhadap cengkeraman kekuasaan dalam Laut Bercerita. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(2), 335–346. https://doi.org/10.30872/diglosia.v7i2.969
Saragih, A. K., Manik, N. S., & Samosir, R. R. Y. B. (2021). Hubungan imajinasi dengan karya sastra novel. Asas: Jurnal Sastra, 10(2), 100–110. https://doi.org/10.24114/AJS.V10I2.26274
Sembada, E. Z., & Andalas, M. I. (2019). Realitas sosial dalam novel Laut Bercerita karya Leila S. Chudori: Analisis strukturalisme genetik. Jurnal Sastra Indonesia, 8(2), 129–137. https://journal.unnes.ac.id/sju/jsi/article/view/27824
Sidiqin, M. A., & Ginting, S. U. B. (2021). Kemampuan menganalisis unsur intrinsik dan ekstrinsik dalam novel Assalamualaikum Beijing karya Asma Nadia. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 18(2), 60–65. https://doi.org/10.37755/jsbi.v18i2.458
Wahyu, I. D. (2025). Memori kolektif konflik di Aceh dalam novel Kawi Matin di Negeri Anjing karya Arafat Nur. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 120–131. http://repository.unas.ac.id/id/eprint/12720
Zega, P. R. S., & Washadi, W. (2024). Karakter tokoh Ma dalam novel Kita Pergi Hari Ini karya Ziggy Zezsyazeoviennazabrizkie (Kajian psikologi sastra). Sabda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.