Penggunaan Huruf Miring dan Kapital dalam Novel “Hati Suhita” Karya Khilma Anis

Authors

  • Muhammad Amin Amirullah Universitas Muhammadiyah Jember
  • Nadila Devi Tsabita Universitas Muhammadiyah Jember
  • Fadilah Rahmawati Universitas Muhammadiyah Jember
  • Mohammad Afrizal Universitas Muhammadiyah Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1972

Keywords:

Italics, Capital Letters, Novel Hati Suhita

Abstract

This study aims to analyze the use of italics and capital letters in the novel Hati Suhita by Khilma Anis based on the General Guidelines for Indonesian Spelling (PUEBI). This study uses a qualitative descriptive approach with text analysis techniques on quotations in the novel that contain italics and capital letters. The results of the study indicate that there are various forms of inconsistencies in the use of italics, especially in words in regional languages ​​(Javanese), foreign terms, and non-standard words that are not italicized as they should be. Meanwhile, errors in the use of capital letters were found in the form of inappropriate capitalization of common nouns, greetings, and after punctuation that does not start a new sentence. Of the total data analyzed, more than half of the quotations showed deviations from applicable spelling rules. These errors have an impact on the clarity of meaning, stylistic nuances, and readers' perceptions of the narrative structure. This study emphasizes the importance of spelling accuracy in literary works, not only as a technical aspect, but also as part of the rhetorical and aesthetic power of the text. These findings are expected to be a reference in editing literary works and teaching Indonesian based on spelling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, N., dkk. (2021). Kesalahan penggunaan huruf kapital pada novel Dear Nathan karya Erisca Febriani dan implikasinya terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia. Alegori: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia, 69–76.

Ahyar, D. B. (2019). Analisis Teks Dalam Penelitian Kebahasaan (Sebuah Teori Dan Aplikatif). Shaut al Arabiyyah, 7(2), 100-120.

Cahaya, M., dkk. (2025). Analisis kesalahan penggunaan huruf kapital pada tiga surat dari pemenang Lomba Menulis Surat untuk Mendikbud. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2790

Desinta, D., Nurhasanah, C., Damanik, A. E., Saragih, R. R., Siahaan, D. M., Panjaitan, H., & Jakaria, J. (2025). Analisis Kesalahan Kebahasaan Penulisan Huruf Dalam Media Massa Online (CNN Indonesia Edisi Tahun 2025). DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 809-814.

Erlina, A., dkk. (2022). Analisis kesalahan berbahasa tataran ejaan dan morfologi dalam rubrik berita surat kabar Radar Lombok edisi Agustus 2021. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1718–1726. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.822

GINTING, M. B. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menggunakan EYD (Huruf Kapital, Huruf Miring, Dan Huruf Tebal) Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Di SD Negeri 040506 Munte Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).

Jamaludin, A. (2022). Analisis struktur teks, kognisi sosial, dan dimensi sosial dalam novel Pulang karya Tere Liye. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajarannya, 12(21), 49–66.

Kurniawan, I. (2023). EYD Ejaan yang Disempurnakan. Nuansa Cendekia.

Lestari, A. W., & Indihadi, D. (2019). Penggunaan media kartu huruf dalam peningkatan pemahaman penggunaan huruf kapital dalam menulis teks deskripsi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 16-27.

Mulyati, S. (2022). Kemampuan siswa dalam penggunaan huruf kapital dan tanda baca pada penulisan karangan deskripsi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2495-2504.

Nurseptiani, D., dkk. (2022). Kesalahan penggunaan huruf kapital dalam cerpen siswa kelas XI SMK Prestasi Agung Rawamangun dan implikasinya terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia. Alegori: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia, 44–50.

Oktavia, S., dkk. (2024). Analisis kesalahan ejaan Bahasa Indonesia pada hasil resensi siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Pamanukan. Journal of Education Research, 5(3), 49–66. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1427

Partikasari, N., dkk. (2020). Analisis kesalahan ejaan pada Jurnal Imajeri Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajaran), 5(2), 71–78.

Pradopo, R. D. (2021). Stilistika. UGM PRESS.

Sari, R., dkk. (2023). Kesalahan penulisan kata depan di, dan, ke pada novel Layangan Putus karya Mommy ASF. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(1), 324–329. https://doi.org/10.36312/jcm.v4i1.1341

Sumarna, Y., dkk. (2024). Kesalahan penulisan kata dan tanda baca pada novelet berjudul Jangan Kau Campakkan Cintaku karya Della Amanda. DIALECT: Jurnal UPT Bahasa Universitas Dharmawangsa, 1(2), 62–71.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(2), 83-91.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

Amirullah , M. A., Nadila Devi Tsabita, Rahmawati, F., & Afrizal, M. (2025). Penggunaan Huruf Miring dan Kapital dalam Novel “Hati Suhita” Karya Khilma Anis. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(4), 225–237. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1972