Pembelajaran Fonetik Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Asal Sunda

Authors

  • Eca Wulandari IKIP Siliwangi
  • Hilpi Hilpia IKIP Siliwangi
  • Anisa Rahma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i4.222

Keywords:

phonetic symbols, pronunciation teaching

Abstract

This research focuses on improving Indonesian pronunciation for Sundanese students who speak Sundanese. The learning method includes teaching pronunciation with material reading and writing phonetic symbols. Observation is used as a qualitative approach to collect information about pronunciation, with instruments in the form of modules and related documents. The steps involve collecting student responses to learning, as well as using questionnaires to understand their perceptions of the teaching and learning process of Indonesian phonetics. The ultimate goal is to provide competence to students so they can pronounce Indonesian words correctly based on phonetic symbols.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardana, I. K. (2018). Pengaruh Bahasa Daerah Terhadap Kekeliruan Pengucapan Bunyi

Konsonan Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Giri Kencana. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 51–60.

Suprihatin, S. (2019). Pengaruh Perbedaan Dialek Bahasa Terhadap Penguasaan Bahasa Indonesia Siswa Migran. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 45–57.

Alwasilah, A. C. (1993). Linguistik: Suatu Pengantar. Bandung: Angkasa.

Isnaini, H., Puspita, D. L., Suantini, K., Susanti, Y. R., Baehaqie, I., S., D. H. H., . . . Yuliasih, N. (2023). Filsafat Pendidikan Bahasa. Wajo, Sulawesi Selatan: Penerbit Logika.

Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.

Winarno, W. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia dengan Menghilangkan Dialek Bawean pada Anak Bawean. Jurnal Pendidikan, 6(2), 41–50.

Kusmiyati, K., & Wahyuni, S. (2020). Korelasi Antara Penggunaan Bahasa Daerah Terhadap Pelafalan Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI. JAS (Jurnal Anak Sehat), 4(2), 60–65.

Nasir, M. (2019). Implementasi Pengajaran Pelafalan Bahasa Indonesia untuk Penutur Asli Bahasa Daerah di SD Negeri 1 |ONGKIRIANG. Jurnal ANAS (Anak Nusantara), 4(1), 1–11.

Downloads

Published

2023-08-25

How to Cite

Eca Wulandari, Hilpi Hilpia, & Anisa Rahma. (2023). Pembelajaran Fonetik Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Asal Sunda. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(4), 37–45. https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i4.222

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.