Pemanfaatan Talking Stick dalam Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Interaktif

Authors

  • Siti Chodijah Nur Indah Berliani Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
  • Septi Gumiandari Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.262

Keywords:

Talking Stick, student interaction, interactive language learning.

Abstract

The talking stick learning system involves the use of a talking stick as a means of facilitating dialogue in groups. This learning media helps students' involvement and responsiveness and increases social interaction in the learning process. By utilizing this innovative approach, the research aims to increase the interaction and involvement of students and teachers in the language learning process and its correlation with Islam. The research method used is a qualitative approach with a case study research design. The research results show that the use of talking sticks significantly increases students' active participation and learning motivation and contributes to the development of more interactive and effective language learning strategies.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fajrin, O. A. (2018). Pengaruh Model Talking Stick terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SD. In Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) (Vol. 2, Issue 1A). http:ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD

Faradita, M. N. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. In Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD) (Vol. 2, Issue 1A). http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD

Mashadi. (2019). Peningkatan Perhatian dan Hasil Belajar PKn Materi Budi Pekerti melalui Metode Pembelajaran Talking Stick (Penelitian Tindakan Kelas Pada Peserta Didik Kelas I Semester 2 SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2015/2016). JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 109-115.

Megawati, N. M. P., Suarni, N. K., & Sulastri, M. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Lisan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 1(1).

Sayekti, S. P., Dahlan, Z., & Al-Faruqi, M. F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Siswa Kelas V SDN 02 Mampang Kota Depok. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 232-245.

https://doi.org/10.17467/jdi.v2i2.365

Subkhan, M. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Talking Stick Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an dan Hadits. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 51-68.

Susrawan, I. N. A. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Inovatif (Talking Stick dan EKSTRIM) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X SMA N 1 Kubu Karangasem. Jurnal Bakti Saraswati, 04(01).

Wahyudi, I., & Khofifah, S. U. A. (2022). Media Talking Stick dalam Pembelajaran Maharah Al-Kalam di MA Assunniyyah Jember. An-Nuqthah, 1(3), 63-69.

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Siti Chodijah Nur Indah Berliani, & Septi Gumiandari. (2024). Pemanfaatan Talking Stick dalam Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Interaktif. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(6), 204–214. https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.262

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.