Penerapan ModelPembelajaran Osborn Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Seni Budaya Peserta Didik Smkn 2 Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i1.294Keywords:
Osborn Learning Model, Learning Motivation, Arts and CultureAbstract
The Preparing Classroom Action Research (PTK) for the Classroom Therefore, this study aims to enhance motivation in learning arts and culture using the Osborn learning model. This type of research consists of two cycles and each cycle has four phases, viz. The subjects of this study are 32 students of class X AK 3 of SMK Negeri 2 Denpasar. This study was conducted from October to November 2023. The data analysis technique used was qualitative descriptive analysis using the Osborn learning model to examine the results of evaluating student presentations. by comparing learning outcomes with average completion scores. Research results show that the results of learning art and culture subjects in grade X AK 3 gradually increase from cycle 1 to cycle 2. This is clearly shown through the average increase obtained from the assessment results. present. The average score of the first semester class is 79, of which the highest score is 88 and the lowest score is 68. Meanwhile, in the second semester, the average score of the class is 87, the highest score is 93 and the lowest score is 82.
Downloads
References
Koming, Eriska. 2021. Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Keterampilan Memerankan Tokoh Kakan-Kakan Pada Dramatari Gambuh Dalam Cerita Panji Siswa Kelas Xii Seni Tari Smk Negeri 3 Sukawati Tahun Pelajaran 2020/2021. Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari, Dan Musik. Universitas Pgri Mahadewa Indonesia.
Novitasari, Dewi. 2021. Penerapan Metode Blended Learning Dapat Meningkatkan Kemampuan Siswa Menguasai Materi Seni Budaya Kelas X Tkj 1 Di Smk N 1 Denpasar Tahun Pelajaran 2020/2021. Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari, Dan Musik. Universitas Pgri Mahadewa Indonesia.
Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada, 2000, 83
Sukarya, Zakaris. 2010. Pendidikan Seni. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Kementrian Pendidikan Nasional
Tirta, Ayu. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Osborn Pada Pembelajaran Matematika Peminatan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas Xii Mipa 9 Sma Negeri 1 Kuta Utara. Penelitian Tindakan Kelas Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
Tirta, Ayu. 2023. Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berkreasi Gerak Tari Sederhana Pada Peserta Didik Kelas X Kecantikan W1 SMK N 3 Denpasar. Penelitian Tindakan Kelas Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
Utama, B. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Osborn untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X2 SMA Negeri 4 Singaraja. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Matematika, Universitas Pendidikan Ganesha
Windi, Fitri A. 1441H/ 2019 M. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Osborn Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Matematis SMA. Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.