Pancasila sebagai Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia serta Perwujudan Profil Pelajar Pancasila pada Pendidikan yang Berpihak pada Peserta Didik dalam Pendidikan Abad ke-21 di SMA N 2 Medan
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.564Keywords:
Pancasila, national identity, student profile, 21st century education, SMA N 2 MedanAbstract
Pancasila, as the basis of the Republic of Indonesia, has a very important role in shaping the identity and character of the nation. However, challenges arise in deeply implementing the values of Pancasila, especially among high school students. This study aims to identify challenges in realizing Pancasila as an entity and identity of the Indonesian nation, as well as seeing how the profile of Pancasila students is reflected in 21st century education at SMA N 2 Medan. The research methods used were participant observation, interviews, and document analysis. The results of the study show that understanding and appreciation of Pancasila values among SMA N 2 Medan students is still limited, with the lack of relevance of Pancasila values in the context of students' daily lives being one of the main challenges. This research provides a deeper understanding of the role of Pancasila in 21st century education and provides a basis for developing more effective learning strategies to raise the profile of Pancasila students in the future.
Downloads
References
Arifin, A. C. (Ed.). (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Penerbit Pustaka Pelajar.
Arifin, Z. (2019). Implementasi Pendidikan Pancasila dalam Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 38(3), 493–505.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
Hermawan, D., & Haris, S. (2022). Pembelajaran Nilai-Nilai Pancasila Melalui Metode Ceramah dan Diskusi Kelompok di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(1), 25–38.
Kurniawan, E., & Sari, F. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Era Digital. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 112–125.
Kusumaningrum, R. A., & Yuliati, L. (2020). The implementation of Pancasila values in learning citizenship education: A qualitative study. Cakrawala Pendidikan, 39(3), 462–475.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Nugroho, T. A., & Saputro, A. D. (2021). Model Pembelajaran Nilai-Nilai Pancasila Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 19(1), 67–78.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
Rahayu, D., & Prasetyo, A. B. (2021). Pengembangan Model Pendidikan Pancasila Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Menengah Atas. Dalam A. C. Arifin (Ed.), Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal (hlm. 87–102). Penerbit Pustaka Pelajar.
Santoso, A., Wibowo, B., Susilo, C., Merriam, F., Bogdan, R., Biklen, S., Creswell, J., Patton,M., Sudirman, A. (2024). Pancasila sebagai Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia serta Perwujudan Profil Pelajar Pancasila pada Pendidikan yang Berpihak pada Peserta Didik dalam Pendidikan Abad ke-21 di SMA N 2 Medan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 123-135.
Supriadi, B., & Suyanto, T. (2022). Implementasi Pendidikan Pancasila dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 45–58.
Sudirman, A. (2017). Pendidikan Kewarganegaraan: Teori dan Implementasi. Penerbit Raja Grafindo Persada.
Supriadi, B., & Suyanto, T. (2022). Implementasi Pendidikan Pancasila dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 45–58.
Sudiana, I. K. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Nilai-Nilai Pancasila pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 21–31.
Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.