Pemikiran Harun Ar-Rasyid tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam Kontemporer

Authors

  • Khalib Gadafi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Afdhal Surya Hamid Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Wandi Wandi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ahmad Sabri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Rully Hidayatullah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.586

Keywords:

Harun Ar-Rashid's Concept of Thought, Islamic Education, Islamic Education Today

Abstract

Islamic education plays an important role in shaping a generation that is faithful, noble, and has a positive impact on society and Muslims in general. Harun al-Rashid, as one of the earliest thinkers, made a valuable contribution in this regard, with his concept of thought that is relevant to Islamic education today. This research aims to explain the concept of Harun Ar-Rashid's thoughts related to Islamic education and its relevance to the current context of Islamic education. The research method used is qualitative research with a literature study approach, exploring information from various sources such as literature, research reports, theses, dissertations, and electronic publications related to Harun Ar-Rashid's concept of thought on Islamic education and its relevance to the present. The results show that Harun al-Rashid's concept of Islamic education has significant inspirational value. A deep understanding of these concepts allows Islamic education to continue to develop and make a positive contribution amid the dynamics of modern times. In the midst of the complexity of the modern world, the values championed by Harun al-Rashid can be an important guideline in defining the role of Islamic education and achieving the expected noble goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, A. (2020). Pendidikan islam di era peradaban modern. K-Media.

Adha, N. Z. (2020). nilai-nilai kepemimpinan islam dalam sosok harun al-rasyid dan kontribusinya terhadap pendidikan islam. IAIN Ponorogo.

Adha, R. N., Qomariah, N., & Hafidzi, A. H. (2019). Pengaruh motivasi kerja, lingkungan kerja, budaya kerja terhadap kinerja karyawan dinas sosial kabupaten Jember. Jurnal Penelitian IPTEKS, 4(1), 47–62.

Akhyar, M., Batubara, J., & Deliani, N. (2023). STUDI ANALISIS KEMITRAAN ORANG TUA DAN SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA. Fikrah: Journal of Islamic Education, 8(1), 1–16.

Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGINTEGRASIAN KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 2X11 KAYUTANAM KABUPATEN PADANG PARIAMAN. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.

Ammar, M. A. (2023). Menyelaraskan Warisan Islam dengan Tantangan Modern: Pendidikan Bagi Mahasiswa Kontemporer. Jurnal Mustanir, 1(1).

Anitasari, Y. (2021). NILAI-NILAI AKHLAK DALAM KEPEMIMPINAN KHALIFAH HARUN AR-RASYID DAN RELEVANSINYA TERHADAP MATERI SKI MADRASAH ALIYAH KELAS XI KURIKULUM 2013. IAIN Ponorogo.

Fida’Abdilah, H., & Burhanudin, Y. (2021). Sejarah Kebudayaan Islam Madrasah Tsanawiyah Kelas VIII. Bumi Aksara.

Hakim, L. (2022). Moderasi Beragama: Refleksi Dialog Modernitas Multikultural.

Hambali, M., & Mu’alimin, M. P. I. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Kontemporer. IRCiSoD.

Khoiruddin, M. (2018). Pendidikan Islam tradisional dan modern. TASYRI’: JURNAL TARBIYAH-SYARI’AH ISLAMIYAH, 25(2), 92–105.

Mas’ud, H. A. (2020). Paradigma Pendidikan Islam Humanis. IRCiSoD.

Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif. Amzah.

Mutaqin, J. (2020). Semangat Ilmuwan Muslim dalam Pengembangan Institusi Pendidikan Madrasah Nizhamiyah dan Ilmu Pengetahuan pada Masa Dinasti Abbasiyah. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Nasution, A. T. (2016). Filsafat ilmu: Hakikat mencari pengetahuan. Deepublish.

Rahman, M. T. (2021). Sosiologi Islam. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rofi’Usmani, A. (2016). Jejak-jejak Islam: Kamus Sejarah dan Peradaban Islam dari Masa ke Masa. Bentang Bunyan.

Rosyada, D. (2017). Madrasah dan Profesionalisme Guru dalam Arus Dinamika Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah. Kencana.

Sholikhin, K. H. M. (2010). Menyatu Diri dengan Ilahi. Penerbit Narasi.

Syafi’i, R. (2018). Model Kepemimpinan Harun Ar-Rasyid Pada Masa Dinasti Abbasiyah. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Tolchah, M. (2020). Problematika Pendidikan Agama Islam dan solusianya. Kanzun Books.

WM, A. H. (2016). Cakrawala Budaya Islam: Sastra, Hikmah, Sejarah, dan Estetika. IRCiSoD.

Yakub, M. (2021). Dakwah Humanis dalam Lintasan Sejarah Islam. Wardah, 22(1), 14–38.

Yanas, M. A. (2021). Sejarah Kebudayaan Islam dan Pembelajarannya. Guepedia.

Yunus, H. A. (2016). Telaah aliran Pendidikan progresivisme dan esensialisme dalam perspektif filsafat Pendidikan. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(1).

Published

2024-05-06

How to Cite

Khalib Gadafi, Afdhal Surya Hamid, Wandi Wandi, Ahmad Sabri, & Rully Hidayatullah. (2024). Pemikiran Harun Ar-Rasyid tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam Kontemporer. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 01–10. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.586

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.