Pemanfaatan Aplikasi TikTok pada Pembelajaran Teks Negosiasi Kelas X SMA Negeri 11 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i5.984Keywords:
negotiation, learning, TikTokAbstract
Educating the nation's life is one of the goals of the Indonesian state which is included in the Preamble to the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia in the fourth paragraph. Through education, everyone can learn to develop their potential to realize their happiness and perfection in life to become more qualified. Learning Indonesian has an important role in the process of teaching students about good and correct Indonesian language skills according to their goals and functions. The use of the TikTok application is one way to integrate technology in learning in class X SMA Negeri 11 Semarang negotiation text material. This study aims to find out whether the TikTok application can be used as an alternative learning medium that is effective in improving language skills and increasing students' interest in learning. This research also aims to motivate educators to create interesting learning media. This research uses qualitative descriptive method. Its data collection techniques use observation, interviews, and documentation. The results of the use of the TikTok application in learning negotiation texts with the research objects of class X students of SMA Negeri 11 Semarang can be well received. Monotonous and boring learning can be resolved using TikTok media
Downloads
References
Abdullah, I. (2011). Sosiologi pendidikan individu, masyarakat dan pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Aji, W. N. (2016). Peningkatan keterampilan menulis teks eksposisi dengan metode inquiry discovery learning dan penggunaan media video pada peserta didik kelas VII G SMP Negeri 3 Colomadu. Magistra, 95, 34-42.
Amri, S. (2013). Pengembangan & model pembelajaran dalam kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Anggraeni, D. M., & Sole, F. B. (2018). E-learning Moodle, media pembelajaran fisika abad 21. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 1(2), 57-65.
Farhan, dkk. (2018). Peningkatan kemampuan peserta didik menulis teks negosiasi dengan menggunakan metode karyawisata kelas X IPA 1 MAN 1 Buleleng. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2), 223-234.
Fathoni, A. (2011). Metodologi penelitian dan teknik penyusunan skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Haryoko, dkk. (2020). Analisis data penelitian kualitatif (konsep, teknik, & prosedur analisis). Makassar: Badan Penerbit UNM.
Hasibuan, M. S. P. (2010). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Bahasa Indonesia ekspresi diri dan akademik kelas X SMA/MA/SMK/MAK. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang Kemendikbud.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Misykat, 3(1), 171-187.
Pelangi Garris. (2020). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79-94.
Republik Indonesia. Pembukaan Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 tentang tujuan negara Indonesia.
Syifak, M. (2013). Penggunaan cerita bergambar untuk meningkatkan kemampuan membaca nyaring peserta didik kelas II SDN Margorejo III/405 Surabaya. PGSD FIP Universitas Surabaya.
Tempo. (n.d.). www.tempo.kompas.com.
Ulinuha, Z. (2013). Strategi negosiasi bisnis Jack Advertising dengan klien (studi pada klien Jack Advertising: Sampoerna, LG, dan Primarasa Food) [Skripsi, FISIP Universitas Brawijaya, Malang].
Utomo, A. P., & Yulianti, U. (2018). Pengembangan media interaktif menyunting karangan bermuatan nilai-nilai karakter berbasis TIK pada mata kuliah umum bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 48-55.
Wahyuni Oktavia, S., & Kunci, K. (2015). Inovasi model partisipasi solusi (Partisol) untuk meningkatkan keterampilan berbicara peserta didik. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, 2477-2636.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.