Implementasi Model PAIKEM terhadap Fokus Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.825Keywords:
Indonesian Language Learning, Active Learning Model, Innovative, CreativeAbstract
Learning Indonesian requires strong focus from students to achieve a deep understanding and good mastery of the material. One approach that can increase students' focus is by implementing the Active, Innovative, Creative, Effective and Fun Learning Model (PAIKEM). This model emphasizes active interaction between teachers and students, the use of innovative methods, and a creative and fun learning atmosphere. This research emphasizes how the use of the PAIKEM Model can stimulate students' active participation, increase involvement in the learning process, and strengthen understanding and use of Indonesian. Therefore, it is hoped that this research can be an effective means of increasing students' focus in learning Indonesian, paving the way for achieving better and more sustainable learning outcomes.
Downloads
References
Afrih Lia, N. F., & Sekar sari, S. (2021). Paikem Model Pembelajaran Alternatif Bagi Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood and Character Education. https://doi.org/10.21580/joecce.v1i1.6612
Agustin, E. R., Ridha, Z., & Syarifah, S. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model PAIKEM pada Mata Pelajaran Fikih Siswa Kelas VIII MTs Swasta Miftahul Jannah Tanjung Pura. EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT. https://doi.org/10.56832/edu.v2i1.186
Fatimah, F. (2018). MENINGKATKAN AKTIFITAS BELAJAR DENGAN MENERAPKAN MODEL READING GUIDE BERBASIS PAIKEM BAGI PESERTA DIDIK KELAS II SEMESTER SATU TAHUN PELAJARAN. Jurnal Ilmiah Mandala Education. https://doi.org/10.58258/jime.v4i2.471
Hani Subakti, S.Pd., M. P., & Penerbit. (2016). 8 Konsepsi Landasan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Hardianto, H., & Baharuddin, M. R. (2019). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran PAIKEM Gembrot terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Cokroaminoto Journal of Primary Education. https://doi.org/10.30605/cjpe.212019.105
Hayati, S., & Lailatussaadah, L. (2016). VALIDITAS DAN RELIABILITAS INSTRUMEN PENGETAHUAN PEMBELAJARAN AKTIF, KREATIF DAN MENYENANGKAN (PAKEM) MENGGUNAKAN MODEL RASCH. Jurnal Ilmiah Didaktika. https://doi.org/10.22373/jid.v16i2.593
Ma’rufah Rohmanurmeta, F. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Metode Role Playing Pada Siswa Sekolah Dasar. Bahastra.
Malik, A. (2020). Penerapan Model PAIKEM dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Education and Learning Journal. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i1.38
Ningsih, R. (2023). Strategi Bermain Peran Untuk Meningkatkan Fokus Belajar Pembelajaran Bahasa Indonesia. Action Research Journal Indonesia (ARJI). https://doi.org/10.61227/arji.v5i1.75
Rambe, A. H. (2021). Implementasi Model Pembelajaran PAIKEM dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa MI pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Salima: Jurnal Pendidikan Guru.
Rifa Nur Fauziyah, Asep Dudi Suhardi, & Fitroh Hayati. (2022). Strategi Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN X Astanaanyar Kota Bandung. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam. https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i2.547
Sugiyono. (2019). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN. Bandung:Alfabeta.
Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969
Ulfa Br, F., Sinuhaji, Rohmaniyah, A., Hilmi, N., Lestari, K. L., & Prastowo, A. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Higher Order Thinking Skills di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1333–1343. Retrieved from https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i2.6093
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.